Gong Fu Cha, avagy a kínai teaszertartás rejtelmei
A Gong Fu Cha
napjainkban is elő tradíció, Kínában első számú teakészítési módszer, melynek
lépéseit követve megmutatkozik a tea ízének legjava. Ízlelőbimbóink mellett
tudatállapotunkra is nagyon kedvező hatást gyakorol, művelhető napi
meditációként, összekötve a kellemeset a hasznossal.
A „Gong Fu”
jelentése: minden olyan tevékenység, aminek a célja valamiből a legjobbat kihozni. Mások
szolgálatára munkálkodni valamin hosszan és kitartóan, beleadva minden
tudásunkat, a tökéletességre törekedve. „Gong Fu” lehet egy festmény,
nevezhetnek így egy csodálatos épületet, harcművészeti ágat, és a hosszú évek alatt begyakorolt és
tökélesített teaszertartás is ide tartozik. A „Cha” szó pedig teát jelent.
Tehát a „Gong Fu Cha” szóösszetétel tömören megfogalmazva: „A teából kihozni a
legjobbat”.
A teáról a
kínaiak azt tartották, hogy ápolja és meghosszabbítja az életet, ezért eleinte
orvosságként használták. A kínai bölcsek szerint, aki a teát issza, annak
szellemi képességei tiszták és frissek lesznek.
Egy legenda
szerint Bódhidharma, aki Kr. u. 500 körül érkezett Kínába, egy hosszú meditáció
közben elaludt. Amikor felébredt, fogadalma megszegése miatt bűnhődésként levágta szempilláit, és a földre dobta
azokat. A földre vetett szempillákból, az ég jutalmaként sarjadt ki az első teacserje. Innen ered a buddhista
szerzetesek szokása, hogy éjjeli imádkozásaik során teát isznak a rájuk törő álom elűzésére.
Egy kis
(tea)történelem
A Gong Fu
tea szertartása Dél-Kínában, Guangdong tartomány buddhista kolostoraiban
alakult ki, valamikor a 17. században, napjainkban is szerves része a buddhista
szertartásoknak. Minden templom Dharma termének észak-nyugati szegletében „tea
dobot” állítottak fel, melynek megszólalása a szerzeteseket teára hívja. A
kolostorban a „tea főnök”
a forróvíz felelőse, ő szolgálja fel a vizet, a
„teaszolga” pedig a teát. A Csan szerzetesek és apácák nem csak maguk számára,
hanem vendégeik és a hívők
számára is elérhetővé tették a
friss teákat, amik a hívői
közösségeken keresztül eljutottak a köznapi emberekhez, így a teázás kulturális
élvezetté, a teakészítés pedig művészetté
vált. Ezt mutatják az egyre igényesebb eszközök, melyek művészi formát öltöttek és a teázás esztétikai
értékének közvetítőivé váltak.
Az eszközökön Csan tanítások, taoista és buddhista szimbólumok és mintázatok
jelentek meg, amelyek az elmélyülésre ösztönözik a teakészítőt.
A
teaszertartás összetevői
Ha elszántuk
magunkat, hogy teaszertartásba kezdjünk, számtalan összetevőre kell odafigyelnünk, megőrizve a türelmünket és a harmóniát.
Vegyük sorra, mi mindenre kell ügyelnünk ahhoz, hogy kihozzuk a teából a
legjobbat.
Helyszín: a teafogyasztás helyszíne legyen
csendes, nyugodt és esztétikus.
Víz: a jól megválasztott víz a „Tea Anyja”, ezért
fontos, hogy alacsony ásványi anyag tartalmú ásványvizet, vagy forrásvizet
használjunk, mert a csapvíz klórtartalma megöli a tea ízét.
A tea megválasztása: ha még nem alakult ki
ízlésvilágunk, akkor érdemes kipróbálni a főbb teafajtákat. Kínai teák esetén ezek a: fehér tea,
zöld tea, vörös tea, oolong és a formákba préselt, érlelhető puerh tea (ez utóbbi két fő típust foglal magában: a sheng
puerht és a shu puerht). Fontos megjegyezni, hogy a teaszertartás során a
teafüvet nem ízesítik semmivel, hiszen a növény tiszta íze a legfőbb értéke a teának. A minőségi teafű többször felönthető, fokozatosan adja ki magából az ízeket, megmutatja
sokféle arcát, ennek következtében olyan, mintha hasonló de mégis kissé más
teát fogyasztanánk. Választás előtt
gondoljuk át, hogy mit szeretnénk elérni a teázással. Ha felélénkülésre
vágyunk, válasszunk magasabb koffeintartalmú zöld teát, puerht vagy vörös teát.
A tea kiválasztása kiváló alkalom arra, hogy megvizsgáljuk jelenlegi
tudatállapotunkat, fizikai testünket, szükségleteinket és ezek alapján tudatos
döntést hozzunk.
![]() |
Az eszközök átmelegítése és elmosása |
Eszköztár
A Gong Fu
teázás művészi
eszköztárában különféle anyagokból készült kellékek közül válogathatunk az
adott teatípustól függően.
Közös jellemzőjük a kicsi űrtartalom, így mindig melegen
fogyasztjuk a teát, majd főzzük
a következő adagot.
Aranyszabály, hogy a porcelánból és üvegből
készült eszközök mindenféle teatípushoz használhatók, az agyagból készültek
viszont megjegyzik a tea ízét, így érdemes egy agyag eszközt egy teafajtának
szentelni. Az alapfelszerelés áll egy teatálcából, teakészítőből (fedeles csésze, azaz gaiwan vagy kanna), kiöntőből, szűrőből, teáscsészékből, teamutatóból és egy vízforralóból. Emellett
használnak még (a teljesség igénye nélkül) bambuszból készült csipeszt a
csészék ürítéséhez, teaszedő
kanalat, és vízhőfok mérőt. Rendszerint helyet foglal a
teatálcán egy „teaszent” nevű
szobrocska. A szertartás során mindig erre öntjük először a teát. Öntözése az önzetlenség gyakorlata,
fokozza a jelenlétet a teázásban. Általában
yixingi agyagból készül, rendszeres locsolgatása során - csakúgy mint a kanna -
magába szívja az aromákat és teaolajat, színe megváltozik, érettebb lesz. Az
„érlelt” szobrocskák puha törlőkendővel fényesre
polírozhatók. Ilyenkor egész ábrázatuk csillog, lényükből melegség árad.
![]() |
A "teaszent" megöntözése |
Teaetikett
A szertartás
kezdetén néhány szóban illik bemutatni az adott teát. Milyen fajta, honnan van,
hány éves, mik a jellemzői. A
régi szokás szerint a vendégeket rang és kor, valamint nem szerint ültetik jobb
oldalról kiindulva és ebben a sorrendben kapják a teát. A szertartás során
kerülni kell a hangoskodást, csörömpölést. Kedvelt téma a család, a vendéglátás
minősége és a
rokonok kapcsolata. Köszönetképpen a teavendég meg szokta kocogtatni az asztalt
mutató és középső ujjával. Ha
pedig már nem kér több teát, azt lefordított teáscsészével jelzi.
Puerh teák
elkészítéséhez yixing agyag kannát használunk, mely porózus szerkezetének
köszönhetően megjegyzi
a tea ízét, ezáltal minden teázáshoz hozzá ad egy kis pluszt. A kanna helyére
más teák esetében kerülhet fedeles csésze, úgynevezett gaiwan is, ami több
szempontból különböző
teát eredményezhet számunkra. Először
is az anyaga miatt, ugyanis az üveg vagy porcelán gaiwan nem jegyzi meg a benne
elkészített teát, így multifunkcionális. Másrészt a gaiwan kiképzése gyorsabb
leszűrést tesz
lehetővé, hamarabb
kikerül belőle a tea, az
öntés jobban szabályozható.
A Gong Fu Cha
lépései
![]() |
A kiöntőbe kerül az első iható felöntés |
Először is – ahogy azt illik – essen
pár szó magáról a teáról. A kiválasztott shu puerh tea a „Bing Dao öregfa shu”
nevet viseli, 2008-as évjáratú. Kína egyik déli tartományából, Yunnanból
származik, a Bing Dao hegyen termesztik. Főzete sűrű, likőrszerű,
diós-gesztenyés ízvilágú, erős
koffeintartalmú nedű.
Esti fogyasztása csak saját felelősségre,
ugyanis utána könnyen előfordulhat,
hogy hajnali háromkor még a plafont bámuljuk alvás helyett. Csukott szemmel
megillatolva a leforrázott teafüvet az eső
utáni erdőben érezzük
magunkat, a friss, földes-avaros illat betölti minden érzékünket.
Most pedig
térjünk rá az izgalmas gyakorlati részre és vegyük sorra, hogyan is néz ki a
tea „kungfuzása”:
1. A szükséges teamennyiség leválasztása a tealepényről,
teamutatóba helyezése és körbeadása szemlélésre. 150 ml-es
kannához ízléstől és a
teázók számától függően
5-10 gr teát (2-5 fő)
használunk.
2. Az eszközök megtisztítása és felmelegítése.
Forraljunk vizet, és a vízforralóból öntsük tele forró vízzel a teáskannát,
tegyük rá a fedelét, és kívül is öblítsük tisztára. Miután átmelegedett, a
kiöntőbe, a kiöntőből a csészékbe, onnan pedig a bambuszcsipesz
segítségével a teatálcára öntsük ki a vizet, az alatta lévő vízgyűjtő felfogja.
3. A tealevelek a felmelegített kannába kerülnek. Tegyük
rá a fedőt, majd
néhány másodperc elteltével vegyük le újra, hogy beszívhassuk a levelek
aromáját. Szem becsuk, szagol, érez.
4. Vízforralás, az agyagkanna felöntése mindaddig, míg az túl
nem csordul. Shu puerh tea esetében 95 fokos vízzel történik a
felöntés. Az épp felforrt vizet rácsurgatjuk a tealevelekre, amíg ellepi a
kannát, majd lefedjük és pár másodperc után kiöntjük, nem isszuk meg. A kínaiak
ezt az első, kesernyés
főzetet „mosólének” hívják és
szerintük: „Szegény ember az, akinek a tea első főzetét
is meg kell innia.” Ennek ugyanis az a funkciója, hogy megtisztítsa a
tealeveleket a rájuk tapadt portól és szennyeződésektől és
szétnyissa azokat, ezért ezt a lépést a „tea ébresztésének” is szokták hívni. A
tea forrázását „a főnix
három meghajlásának” nevezik, mert a vízforralót magasra tartva csurgatjuk le a
vizet, miközben háromszor alacsonyabbra eresztjük, mintha csak a főnix tisztelettel meghajolna a
vendégek előtt. Elmosás
után ismét megillatozhatjuk a teánkat.
5. A kanna újbóli felöntése vízzel. Ezúttal
alacsonyról öntjük a levelekre a vizet („magasról mosunk, alacsonyról főzünk”), majd lefedjük a kannát.
Öntsünk rá forró vizet kívülről
is, így az egyre forróbb kannában a levelek hamar megduzzadnak. Ez az első fogyasztható felöntés.
6. A kanna ürtése. A megfelelő ázási idő elteltével (shu puerh teák esetében ez pár
másodperc, lásd lentebb) a kannából a szűrőn keresztül a kiöntőbe öntjük a teát.
7. A tea felszolgálása. A kiöntőből a
teaszellemre, majd a teatálcán sorakozó csészékbe öntjük a teát, még pedig nem
egyenként megtöltve azokat, hanem a kannát folyamatosan oda-vissza mozgatva
fölöttük. Nem törődünk azzal,
ha mellé is csorog. Így jut a tea hígabb elejéből és töményebb aljából egyaránt minden csészébe.
8. A forrázat tisztelettel történő fogadçsa, illatolás, a
kóstolás pillanata. Először
a vendégeket és az idősebbeket
kínáljuk, két kézzel, alátéten nyújtjuk át nekik a csészéket, vagy anélkül,
„örüljenek, hogy kapnak” alapon. Végül pedig, ha marad, mi is megízlelhetjük az
isteni nedűt.
9. Soha ne hagyjuk az elkészült tealét a kannában, hanem
azonnal öntsük kancsóba vagy csészékbe! Ha nem így teszünk, akkor a
levelek tovább áznak és tönkremegy a forrázat is, valamint eljátsszuk a levelek
további forrázásának lehetőségét.
10. A teát többször is leforrázhatjuk, a tealevél
mennyiségétől és minőségétől függően. Minden további alkalommal
növeljük az áztatási időt.
Shu puerh esetében egy-két elmosás után több rövid, pár másodperces felöntés az
ideális, a negyedik-ötödik felöntés körül az áztatási idő elérheti a 10 másodpercet, majd egyre hosszabb
lehet. Ne feledjük: semmi nincs kőbe
vésve, fontos, hogy mindenki a saját ízlése szerint alakítsa a Gong Fu Cha
Tízparancsolatát.
Teameditáció
A teázás
közben tapasztalt tudatállapot szintén fontos eleme a teakészítésnek. Ahogy a
meditációban, úgy itt is nagyon fontos az elengedettség. Engedjük, hogy
megtörténjenek a dolgok, és menet közben észre fogjuk venni, hogy az aktuális
tudatállapotunk tükröződik
mozdulatainkban és a szertartás során hozzáadódik a tea ízéhez. A lassú, kimért
mozdulatok, a tea alapos megillatolása és megízlelése lecsendesíti a száguldozó
gondolatokat és visszavezet minket a jelen pillanatba. Ha elkalandozunk, az
kezünkre is ki fog hatni. Könnyen előfordulhat
például, hogy leforrázzuk magunkat, vagy eltörjük a spórolt pénzünk jelentős részét felemésztő yixing agyag kannát, és akkor
sopánkodhatunk. Az éberségnek tehát kulcsfontosságú a szerepe.
Horváth Diána Szubhá,
(Fotók: Veres Nikolett)
Megjegyzések
Megjegyzés küldése