Láma Anagarik Govinda: Alázat a misztérium előtt
Nem képezi feladatunkat a világ
megmagyarázása, a feladat ezzel szemben értelmének megmagyarázása. A lét és
tudat misztriumával szemben magatartásunknak hasonlónak kell lennie. Ugyanis
minden, ami magyarázható, e magyarázattal elveszíti végtelenségét és körülírttá,
végessé, és dologivá lesz. A dologszerűség ellentéte az élőnek és minden
tudatosnak is, mely utóbbinak természete éppen előre meg nem mondhatóságában,
belső szabadságában és mozgékonyságában áll.
Az olyan emberek, akik a világon mindent meg
akarnak magyarázni, egyúttal mindent meg is ölnek. A szellemi élet nem létezhet
csak abban az esetben, ha elismeri és alázatosan szemléli a végső misztériumot. A misztérium átélhető,
de megmagyarázhatatlan. Nem azért misztérium, mert rejtett és megtudhatatlan,
hanem azért, mert lényegénél fogva szavakkal ki nem fejezhető. Hasonlóképpen
csak átélhetőek, de meg nem magyarázhatóak a legnagyobb műalkotások, annak
ellenére, hogy tisztán állnak a szemünk előtt.
Az alázat, a bámulat és csodálat érzése annak
a mély misztériumnak az elismerése, amely mindenütt körülvesz bennünket és ez
az érzés annál mélyebbé válik, minél jobban növekszik a tudásunk. Minél
sekélyesebb a tudásunk, annál hajlamosabbak vagyunk magyarázatokba bocsátkozni.
Azok, akik az univerzum „céljáról” beszélnek, elvesznek annak idő- és térbeli
univerzialitásából. Ez a minden isteniről való elképzelésünkre is áll, mely
éppen istenségét veszíti el abban a pillanatban, amint vele kapcsolatban célról,
azaz határolt motívumokról és cselekedetekről szólunk.
Azok, akik az istenben azt az egyetlen
cselekvőt látják, akinek akarata nélkül semmi sem történhet, ezzel saját
felelősségük elől igyekeznek menekülni - az istent téve meg így minden
eltévelyedésük és fogyatékosságuk bűnbakjává. Amíg magunkban az isteni
tulajdonságot meg nem valósítottuk, az univerzális tudatot el nem értük, addig
nem szabadulhatunk meg személyes felelősségünktől.
Bár a vaj alkotóelemei a tejben benne
foglaltatnak, vajról mindaddig nem beszélhetünk, amíg a tejet meg nem köpüljük.
Hasonlóképpen tudatunkat, bár az az univerzumban gyökerezik, ’”isteninek” nem
nevezhetjük, mindaddig, amig isteni kvalitásai vagy potenciális univerzalitása
ki nem fejlődött (azaz burkától illetve kötöttségeitől meg nem szabadult) és
meg nem valósult.
Hogy ezt elérhessük, komoly belső fáradozásra
van szükség, mondhatjuk a szellem „köpülésére” – amely folyamatot a
buddhizmusban szimbolikusan a Tan kerekének (Dharmacakra) megforgatásával ábrázolják. Más
szóval az univerzális törvény bennünk való aktivizálásáról és megelevenítéséről
van szó, aminek következtében a szellemi világrend bennünk tudatossá válik.
E törvény úgy foglalható össze negatív
aspektusában, mint a nem-elhatároltság, a nem-személyiség. Pozitív
aspektusában, mint minden lény egymással való összefüggése. Az egymással való összefüggés
azonban nem egy absztrakt egészhez (mint végtelenül sok rész puszta
összegződéséhez) való vonatkozást jelent, hanem minden fennállóval és élővel
való organikus összefüggést, melyben minden forma, minden rész a nagy egészet
fejezi ki.
Láma Anagarika Govinda: Meditációs gondolatok 16
Kép forrása: Wikipedia
Megjegyzések
Megjegyzés küldése