Láma Anagarika Govinda: Az intellektus értéke és veszélye


Ama intellektus, amely félúton megáll, a szellemi előrehaladás legnagyobb akadályát jelenti. Ama intellektus azonban, amely képességei végéig eljut és felismeri önnön kvalitásait és határait  - így önmagát is kritikai vizsgálat alá vonja -, a szellemi életben értékes segítséget nyújt.

Az ilyen intellektus úgy működik, mint a hajókormány. Amint azonban a kormány csak akkor használható, ha a hajó mozgásban van, és tehetetetlen akkor, ha ez a hajtóerő hiányzik, úgy az intellektus is csak akkor érték, ha átélés táplálta lelki hajtóerő áll mögötte: azaz ameddig az individuum szellemileg előrehalad és törekszik arra, hogy túl jusson mindenkori szellemi fokán. Az intellektus csak ott és akkor képes legitim funkcióját betölteni, ahol ilyen mozgás létezik: akkor képes rendezni, elválasztani, kritikusan kiválasztani és irányt tartani.

Az az ember, aki csak az emócióinak él, kormány nélküli hajóhoz hasonlít; a csak-intellektuális beállítottságú ember pedig olyan, mint a hajtóerőt nélkülöző hajó, aminek kormánya ellenállás hiányában nem működhet és csak ide-oda mozgásban merül ki – ezt akár „szellemi üresjáratnak” is nevezhetjük.

Az az ember viszont, akinek intellektusa félúton megáll, olyan kormányoshoz hasonlítható, aki a kormánykereket csakis egyetlen irányba forgatja és akinek hajója ezért folyton körbe-körbe jár. Ilyen az átlagember intellektusa.


A gyógyszer minderre mégsem az, hogy az intellektust kihajítsuk a hajóból, hanem el kell érnünk annak teljesebb, kevésbé egyoldalú hasznosítását: ki kell szabadítanunk a megszokott irány csapdájából és kell mennünk vele lehetőségeink határáig. Ezáltal szakítjuk meg a halálos körforgás monotóniáját, vonatkozásba hozzuk minden tényezővel és végül az elgondolható és elképzelhető végső határán elegendő bátorságunk lesz ahhoz, hogy megtegyük az ugrást saját lényünk teljességébe. 

Láma Anagarika Govinda: Meditációs gondolatok, 10 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Láma Anagarika Govinda: Miért vagyok buddhista?

Láma Anagarika Govinda: Függőség és szabadság

Lama Anagarika Govinda: A szó elégtelensége