Láma Anagarika Govinda: Erőszakmentesség



A problémákkal teli lét összekuszált fonalgombolyaghoz hasonlítható. Minél erőszakosabban húzzuk a szálakat, annál inkább összegubancoljuk a gombolyagot. Minél elővigyázatosabban és türelmesebben látunk azonban hozzá a kibogozáshoz, annál könnyebben oldjuk ki a csomókat és végül is kigubancoljuk a fonalat.

De ez még nem minden: amennyiben ugyanis nem a fonál szabad végével kezdjük (hanem valahol a közepével), és nem a helyes sorrrendben végezzük a munkánkat, - azaz amennyiben nem követjük a fonal természetes menetét - , akkor fáradozásunk hiábavaló lesz.

Más szavakkal: az erőszakmentesség és a türelem elengedhetetlen feltételei ennek a tevékenységnek, melyekhez ezen kívül a helyes felismerésnek járulnia kell. A türelmünk és óvatosságunk nem vezethet célhoz akkor, ha nem vagyunk tisztában a dolgok természetével, és nem ismerjük fel egymáshoz való viszonyukat, függő keletkezésüket. A helyes eszközöket mindig a helyes felismerés kell, hogy kísérje.

A buddhizmus két tartópillére a bölcsesség és az együttérzés/szeretet. Az együttérzésből/szeretetből természetszerűleg következik az erőszakmentesség és a türelem. Míg a bölcsesség révén helyesen ismerjük fel a dolgok belső összefüggéseit, vagyis az utat a „ csomók kibogozásához”. Mindenekelőtt saját szellemünk csomóit kell kibogoznunk, hiszen ezek a bogok-görcsök hozzák létre problémáinkat, melyeket hiába próbálunk a külső világban megoldani. Aki ugyanis a „szív csomóit” megoldotta (németül: lösen, ami a megoldani, meglazítani, kioldani mellett a megváltani jelentéssel is bír) az valóban meg-váltottá, meg-oldottá (németül: „er-löst”) válik.


Láma Anagarika Govinda: Meditációs gondolatok, 24

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Láma Anagarika Govinda: Miért vagyok buddhista?

Láma Anagarika Govinda: Függőség és szabadság

Lama Anagarika Govinda: A szó elégtelensége