Láma Anagarika Govinda: Erőszakmentesség
A problémákkal teli lét összekuszált fonalgombolyaghoz hasonlítható. Minél erőszakosabban húzzuk a szálakat, annál inkább összegubancoljuk a gombolyagot. Minél elővigyázatosabban és türelmesebben látunk azonban hozzá a kibogozáshoz, annál könnyebben oldjuk ki a csomókat és végül is kigubancoljuk a fonalat.
De ez még nem minden: amennyiben ugyanis nem a
fonál szabad végével kezdjük (hanem valahol a közepével), és nem a helyes
sorrrendben végezzük a munkánkat, - azaz amennyiben nem követjük a fonal
természetes menetét - , akkor fáradozásunk hiábavaló lesz.
Más szavakkal: az erőszakmentesség és a türelem
elengedhetetlen feltételei ennek a tevékenységnek, melyekhez ezen kívül a helyes felismerésnek járulnia kell. A türelmünk és óvatosságunk nem vezethet célhoz akkor, ha nem
vagyunk tisztában a dolgok természetével, és nem ismerjük fel egymáshoz való viszonyukat,
függő keletkezésüket. A helyes eszközöket mindig a helyes felismerés kell, hogy
kísérje.
A buddhizmus két tartópillére a bölcsesség és az együttérzés/szeretet. Az együttérzésből/szeretetből természetszerűleg következik az erőszakmentesség és a
türelem. Míg a bölcsesség révén helyesen ismerjük fel a dolgok belső
összefüggéseit, vagyis az utat a „ csomók kibogozásához”. Mindenekelőtt saját
szellemünk csomóit kell kibogoznunk, hiszen ezek a bogok-görcsök hozzák létre
problémáinkat, melyeket hiába próbálunk a külső világban megoldani. Aki
ugyanis a „szív csomóit” megoldotta (németül: lösen, ami a megoldani, meglazítani, kioldani mellett a megváltani jelentéssel is bír) az valóban meg-váltottá,
meg-oldottá (németül: „er-löst”) válik.
Láma Anagarika Govinda: Meditációs gondolatok,
24
Megjegyzések
Megjegyzés küldése