Láma Anagarika Govinda: A megvilágosodás útja
A megvilágosodás útja (a bodhiszattva, azaz a
megvilágosodás felé törekvő lény útja) az egésszé válásnak az útja, így magába
foglalja az egész embert és kis teljességben benne foglaltatik minden lény
tökéletesedése is. Aki a világról lemond, hogy a szenvedésektől megszabaduljon,
önösen, önzően cselekszik. Aki a létből menekülni igyekszik, mielőtt a benne
szunnyadó képességeket mérlegelte volna, hasonló a rossz sakk játékoshoz, aki
felborítja táblát, mielőtt a játék befejeződne. Aki azonban tulajdon lelki üdve érdekében gyakorolja az
erényeket, annak elvész jutalma, mert aki csak saját megváltására gondol,
elveszíti azt, mivel törekvése csak önző motívumokat tart szem előtt.
Aki azonban együttérez a többi lénnyel és kész
a saját, közvetlen megváltását háttérbe helyezni, az egyben a megvilágosodás
útján már megtette az első lépéseket. Értsük meg, hogy az egyetlen megváltás
ami létezik az nem más, mint az elhatárolt, elkülönült én-illúziójától való
megváltás, megszabadulás.
Eme illúzió megszűnésével az egyéni megváltás
iránti törekvés eszköz lesz mindenek megváltásához, az önzetlen cselekvés
természetes, egyszer lehetséges cselekvéssé és ezért spontán tetté válik,
amiben az erény tudatnak (tudatos erényességnek) szikrája sem fedezhető fel.
A megvilágosodás útja nem valamely
világmegváltó filozófiára, vagy szociális jóléti programra alapozódik, hanem
arra a tudásra, hogy minden lény szoros belső kapcsolatban áll egymással. Ez a
tudás nem enged teret önelégültségnek vagy gőgnek, mert ez a felismerés
világossá fogja tenni, hogy adó és elfogadó, segítő és segített, megváltó és
megváltott lényegében egyek. Minél mélyebben megalapozott ez a tudásunk, annál
kevésbé törődünk saját erényünkkel, sokkal inkább az egésszel kapcsolatos
összhanggal, mely a megvilágosodás állapotában találja meg a minden lényt
átfogó kiteljesedést. A világítóvá lett egyén az univerzum minden lényét
áthatja fénye és melegsége sugaraival, mint valami nap amelynek sugarai minden
lénynek azt adják ami azok éréséhez
szükséges. Ezzel összefüggésben talán érdekes lesz itt Karl Jaspers egy megjegyzését idéznünk a „Der
Philosophische Galube” (A filozófikus hit) című könyvéből: „Pál és Ágoston felfogták
annak a lehetetlenséggel határos voltát, hogy a jóember igazán jó tudjon lenni.
Miért nem? Ha jót cselekszik, akkor tudnia kell, hogy jót cselekszik: de ez a
tudás már önelégültség és így gőg.
Önmagáról való elmélkedés nélkül nem létezik emberi jóság, viszont énre-forduló
figyeléssel nincs ártatlan, tiszta jóság.” Ez a konfliktus csak ott lehetséges,
ahol egy „önvaló” képezi alapját és kiindulási pontját a cselekvésnek és
szemlélődésnek (reflexiónak).
Láma Anagarika Govinda: Meditációs gondolatok,
19
Kép forrása: Wikipedia
Megjegyzések
Megjegyzés küldése