Láma Anagarika Govinda: A megvilágosodás útja

A megvilágosodás útja (a bodhiszattva, azaz a megvilágosodás felé törekvő lény útja) az egésszé válásnak az útja, így magába foglalja az egész embert és kis teljességben benne foglaltatik minden lény tökéletesedése is. Aki a világról lemond, hogy a szenvedésektől megszabaduljon, önösen, önzően cselekszik. Aki a létből menekülni igyekszik, mielőtt a benne szunnyadó képességeket mérlegelte volna, hasonló a rossz sakk játékoshoz, aki felborítja táblát, mielőtt a játék befejeződne. Aki azonban  tulajdon lelki üdve érdekében gyakorolja az erényeket, annak elvész jutalma, mert aki csak saját megváltására gondol, elveszíti azt, mivel törekvése csak önző motívumokat tart szem előtt.

Aki azonban együttérez a többi lénnyel és kész a saját, közvetlen megváltását háttérbe helyezni, az egyben a megvilágosodás útján már megtette az első lépéseket. Értsük meg, hogy az egyetlen megváltás ami létezik az nem más, mint az elhatárolt, elkülönült én-illúziójától való megváltás, megszabadulás.
Eme illúzió megszűnésével az egyéni megváltás iránti törekvés eszköz lesz mindenek megváltásához, az önzetlen cselekvés természetes, egyszer lehetséges cselekvéssé és ezért spontán tetté válik, amiben az erény tudatnak (tudatos erényességnek) szikrája sem fedezhető fel.

A megvilágosodás útja nem valamely világmegváltó filozófiára, vagy szociális jóléti programra alapozódik, hanem arra a tudásra, hogy minden lény szoros belső kapcsolatban áll egymással. Ez a tudás nem enged teret önelégültségnek vagy gőgnek, mert ez a felismerés világossá fogja tenni, hogy adó és elfogadó, segítő és segített, megváltó és megváltott lényegében egyek. Minél mélyebben megalapozott ez a tudásunk, annál kevésbé törődünk saját erényünkkel, sokkal inkább az egésszel kapcsolatos összhanggal, mely a megvilágosodás állapotában találja meg a minden lényt átfogó kiteljesedést. A világítóvá lett egyén az univerzum minden lényét áthatja fénye és melegsége sugaraival, mint valami nap amelynek sugarai minden lénynek azt adják ami azok éréséhez  szükséges. Ezzel összefüggésben talán érdekes lesz itt Karl Jaspers  egy megjegyzését idéznünk a „Der Philosophische Galube” (A filozófikus hit) című könyvéből: „Pál és Ágoston felfogták annak a lehetetlenséggel határos voltát, hogy a jóember igazán jó tudjon lenni. Miért nem? Ha jót cselekszik, akkor tudnia kell, hogy jót cselekszik: de ez a tudás már  önelégültség és így gőg. Önmagáról való elmélkedés nélkül nem létezik emberi jóság, viszont énre-forduló figyeléssel nincs ártatlan, tiszta jóság.” Ez a konfliktus csak ott lehetséges, ahol egy „önvaló” képezi alapját és kiindulási pontját a cselekvésnek és szemlélődésnek (reflexiónak).


Láma Anagarika Govinda: Meditációs gondolatok, 19

Kép forrása: Wikipedia

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Láma Anagarika Govinda: Miért vagyok buddhista?

Láma Anagarika Govinda: Függőség és szabadság

Lama Anagarika Govinda: A szó elégtelensége