Láma Anagarika Govinda: A távolság lényege


Mottó: Tisztán lát a távolból szemlélő, köd burkolja a résztvevőt. (Lao-ce)
                                                

A messzeség szemszögéből nézve a legmagasabb van a legközelebb. A legmagasabb egyben a legjobban érthető is, mivel elegendő távolságra van tőlünk ahhoz, hogy tisztán, azaz tévedés-mentesen lássuk.

Az ősidők bölcsei ezért tudtak a legmagasabbrendű dolgokról a legegyszerűbb szavakkal szólni.

A távolság minden emberi méltóság és szabadság előfeltétele. A mozgás szabadsága a fizikai világban, miként a szellemi- és társadalmi világban, elképzelhetetlen távlat nélkül.

A messzeség megszépít, idealizál, egységesít, integrál, a lényeget hozza megszemlélésre. A szintézis segítségével világossá teszi, végül pedig kiegyenlíti a túlságos közelség, az analízis torzításait.

A modern ember semmivé teszi a távolságot és ezzel elpusztítja az ideálokat és a szabadságot. A tér megsemmisítése az idő megsemmisítését hozza magával – és nem e megsemmisítés hasznát.  Nem egységesítést eredményez, hanem sablonszerű egyenlősdit. Nem egységet teremt, de megnöveli a súrlódási felületeket. A pillanat céljait szolgálja és nem az ideálok időtlenségét. A fizikai mozgékonyság fokozása egyben az életritmus meggyorsítását is jelenti, aminek következtében a „nyert idő” maga semmivé válik, és ezzel az embert nem annyira urává, mint inkább rabszolgájává teszi.

A térbeli és időbeli távolság toleranciát eredményez. A távolság semmivé tevésével viszont a tolerancia veszendőbe megy. A türelmetlenség és a rabszolgaság új korszaka felé tartunk.

Amire szükségünk van, az a távolság új filozófiája: távolságtartás önmagunkkal és másokkal szemben, szintetikus szemlélet a boncolgató analízis helyett. Mert amint Klages mondja: ”Mit tesz az elme mindazzal, amit valóban magáévá tesz? Megszámolja, leméri, megméri.  De miként hat ez ki a létre? A lét megfosztatik varázsától, pozitívan kifejezve: anyagivá válik, „elalnyagiasodik”. Amit azonban anyagivá tettünk, dologgá változtattunk, az már megtapintható, megfogható, megragadható, és ezért „ felfogható” és „megérthető” az értelmi funkciók számára. A távolság semmivé tételével  a világot megfosztottuk varázsától.

Láma Anagarika Govinda: Meditációs gondolatok, 7.


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Láma Anagarika Govinda: Miért vagyok buddhista?

Láma Anagarika Govinda: Függőség és szabadság

Lama Anagarika Govinda: A szó elégtelensége