Láma Anagarika Govinda: A távolság lényege
Mottó: Tisztán lát a távolból szemlélő, köd burkolja a résztvevőt. (Lao-ce)
A messzeség szemszögéből nézve a legmagasabb van a legközelebb. A legmagasabb egyben a legjobban érthető is, mivel elegendő távolságra van tőlünk ahhoz, hogy tisztán, azaz tévedés-mentesen lássuk.
Az ősidők bölcsei ezért tudtak a
legmagasabbrendű dolgokról a legegyszerűbb szavakkal szólni.
A távolság minden emberi
méltóság és szabadság előfeltétele. A mozgás szabadsága a fizikai világban, miként
a szellemi- és társadalmi világban, elképzelhetetlen távlat nélkül.
A messzeség megszépít, idealizál, egységesít,
integrál, a lényeget hozza megszemlélésre. A szintézis segítségével világossá
teszi, végül pedig kiegyenlíti a túlságos közelség, az analízis torzításait.
A modern ember semmivé teszi a távolságot és
ezzel elpusztítja az ideálokat és a szabadságot. A tér megsemmisítése az idő
megsemmisítését hozza magával – és nem e megsemmisítés hasznát. Nem egységesítést eredményez, hanem sablonszerű
egyenlősdit. Nem egységet teremt, de megnöveli a súrlódási felületeket. A
pillanat céljait szolgálja és nem az ideálok időtlenségét. A fizikai
mozgékonyság fokozása egyben az életritmus meggyorsítását is jelenti, aminek
következtében a „nyert idő” maga semmivé válik, és ezzel az embert nem annyira
urává, mint inkább rabszolgájává teszi.
A térbeli és időbeli távolság toleranciát
eredményez. A távolság semmivé tevésével viszont a tolerancia veszendőbe megy.
A türelmetlenség és a rabszolgaság új korszaka felé tartunk.
Amire szükségünk van, az a távolság új filozófiája:
távolságtartás önmagunkkal és másokkal szemben, szintetikus szemlélet a
boncolgató analízis helyett. Mert amint Klages mondja: ”Mit tesz az elme mindazzal, amit valóban magáévá tesz?
Megszámolja, leméri, megméri. De miként
hat ez ki a létre? A lét megfosztatik varázsától, pozitívan kifejezve:
anyagivá válik, „elalnyagiasodik”. Amit azonban anyagivá tettünk, dologgá
változtattunk, az már megtapintható, megfogható, megragadható, és ezért „
felfogható” és „megérthető” az értelmi
funkciók számára. A távolság semmivé tételével a világot megfosztottuk varázsától.
Láma Anagarika Govinda: Meditációs gondolatok,
7.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése