Láma Anagarika Govinda: Tökéletesség
Az állat, a növény, vagy a gyermek természetes
tökéletességét az erők teljes egyensúlya biztosítja: ama Harmónia, melyet nem
zavar meg az egyoldalú „ön”-tudat.
Eme állapotok azonban labilisak, pillanatnyiak
és huzamos kiegyenlítődésen, hozzáidomuláson alapulnak. A gyermek felnőtt lesz, az állat és növény öregszik, hervad és pusztul.
Egy megvilágosodott tökéletessége vagy
teljessége azonban nem labilis és nincs alávetve visszaesésnek vagy
pusztulásnak, mivel harmóniája nem a keletkezésé, a valamivé válásé a mindig
nagyobb differenciálódás értelmében (amivel szükségszerűen együttjár a
feloldás, a pusztulás vagy a harc és a konfliktus). Az ő Harmóniája a
nem-keletkezésé, az integrálódásé, a leegyszerűsítésé.
Maga a „folyambalépett” sincs már
visszaesésnek kitéve, nemcsak azért, mivel a „folyam” stabil irányt jelent,
hanem azért is, mivel a „folyam” a tökéletesedés, a teljessé válás forrása felé
viszi. Ő ama szent, aki a belső megfordulást megvalósította, azt a megfordulást,
mely a centrifugálisból a centripetális irányba vált át.
Míg a világ embere az érzékeit kifelé fordítja
és belemerül a külső tárgyak sokaságába, miközben azokhoz hozzátapad és tőlük
különbözőnek érzi magát (és ezzel a világot én-re és nem-én-re szakítja szét), addig az, aki a belső megfordulást megvalósította, az a létezőnek és keletkezésben
lévőnek a teljességét saját lénye mélyében találja meg. Az ilyen ember, aki így
a teljességből él, vágytalan, anélkül hogy természetén erőszakot tenne. Nem „
aszkéta”, aki komor képpel lemond a világról és megvetéssel néz le rá, de olyan
valaki, aki önmagával és a külvilággal megbékélt, mivel meglelte a belső
egységet. És eme belső egységben nincs már semmi, amiről le kellene vagy le
lehetne mondania!
Láma
Anagarika Govinda: Meditációs gondolatok, 23
Megjegyzések
Megjegyzés küldése