Láma Anagarika Govinda: Tökéletesség


Az állat, a növény, vagy a gyermek természetes tökéletességét az erők teljes egyensúlya biztosítja: ama Harmónia, melyet nem zavar meg az egyoldalú „ön”-tudat.

Eme állapotok azonban labilisak, pillanatnyiak és huzamos kiegyenlítődésen, hozzáidomuláson alapulnak. A gyermek felnőtt lesz, az állat és növény öregszik, hervad és pusztul.

Egy megvilágosodott tökéletessége vagy teljessége azonban nem labilis és nincs alávetve visszaesésnek vagy pusztulásnak, mivel harmóniája nem a keletkezésé, a valamivé válásé a mindig nagyobb differenciálódás értelmében (amivel szükségszerűen együttjár a feloldás, a pusztulás vagy a harc és a konfliktus). Az ő Harmóniája a nem-keletkezésé, az integrálódásé, a leegyszerűsítésé.

Maga a „folyambalépett” sincs már visszaesésnek kitéve, nemcsak azért, mivel a „folyam” stabil irányt jelent, hanem azért is, mivel a „folyam” a tökéletesedés, a teljessé válás forrása felé viszi. Ő ama szent, aki a belső megfordulást megvalósította, azt a megfordulást, mely a centrifugálisból a centripetális irányba vált át.

Míg a világ embere az érzékeit kifelé fordítja és belemerül a külső tárgyak sokaságába, miközben azokhoz hozzátapad és tőlük különbözőnek érzi magát (és ezzel a világot én-re és nem-én-re szakítja szét), addig az, aki a belső megfordulást megvalósította, az a létezőnek és keletkezésben lévőnek a teljességét saját lénye mélyében találja meg. Az ilyen ember, aki így a teljességből él, vágytalan, anélkül hogy természetén erőszakot tenne. Nem „ aszkéta”, aki komor képpel lemond a világról és megvetéssel néz le rá, de olyan valaki, aki önmagával és a külvilággal megbékélt, mivel meglelte a belső egységet. És eme belső egységben nincs már semmi, amiről le kellene vagy le lehetne mondania!


Láma Anagarika Govinda: Meditációs gondolatok, 23

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Láma Anagarika Govinda: Miért vagyok buddhista?

Láma Anagarika Govinda: Függőség és szabadság

Lama Anagarika Govinda: A szó elégtelensége