Fények Világosváron
Most sötét van kint a
templom körül, bent púdzsát tartunk, az Arya Maitréja Mandala, így a Buddhista
Misszió központi szertartását. Az este beállta után mindannyian kimegyünk a
sötétbe, a Béke Sztúpához, ehhez az életfát is magába foglaló 24 méter magas szent
építményhez.
Világosvár a tisztás
neve, melyre a sztúpa melletti templom épült a Kovácsi-hegy tetején,
Zalaszántó, vagy ahogy az első források említik, Samtow közelében vagyunk.
Nomen est omen, Világosvár neve a fényt és persze magyarul a várakozást is
prezentálja, mintha azt mondaná, a világosság várna ránk. (És benne van az
egész világ is.)
A púdzsában Maítréja
Buddhát, tibetiül Dzsampát hívjuk meg: mint tudjuk, ő lesz az eljövendő Buddha.
Őrá várunk, őreá, aki még a Tusita mennyországban, a Megelégedettség
birodalmában, a dévák vagy istenek egében tartózkodik, azon a helyen, amely
földi születése előtt Sákjamuni Buddha lakhelyéül is szolgált. Ott másként
múlik az idő, úgy tartják, hogy lakóinak egy napja alatt a Földön négyszáz év
is eltelik. Ráadásul az ő életük mennyei-léptékben mérve is hosszú, négyezer
Tusita-esztendő. 12 hónappal és 30 napos hónapokkal számolva ez 576 millió
földi év: azon a helyen a mi mércénkkel mérve valóban állni látszék az idő.
A szertartáson
résztvevők kinyilvánítják, hogy várják Maítréját. Azt a fényt és világosságot,
ami eloszlatja a tudat homályát, ami a szeretet és együtt érző kedvesség
lángjaként melegséget visz a szívbe. A pudzsában az oltárról levett gyertya
fénye vándorol el mindenkihez.
Dákinik és dákák (khandromák, és khandrók) egyenként adják oda mindenkinek a meggyújtott mécseseket, közben folyamatosan szól a mantra: Máítrí, máitrí, máhámáitrí, ápárámitájur máitrí, máitrí, máitrí, táthágátájé szváhá. A nemes gyülekezetet a Drikung Kagyü és a AMM tanítói és tanítványai, két szangha tagjai alkotják, közös tehát ma ez a közösség.
Dákinik és dákák (khandromák, és khandrók) egyenként adják oda mindenkinek a meggyújtott mécseseket, közben folyamatosan szól a mantra: Máítrí, máitrí, máhámáitrí, ápárámitájur máitrí, máitrí, máitrí, táthágátájé szváhá. A nemes gyülekezetet a Drikung Kagyü és a AMM tanítói és tanítványai, két szangha tagjai alkotják, közös tehát ma ez a közösség.
A mécsesek egy
szempillantásnyi idő alatt eljutnak mindenkihez, a púdzsa folytatódik. Majd
elhangzik a záró ima:
„Miként az elemek, a
föld, víz, tűz, levegő, a legkülönbözőbb módon szolgálják a határtalan
mindenség lényeinek javát; olyképpen kívánjuk mi is szolgálni végtelen
mindenség lényeinek javát mindaddig, amíg valamennyien el nem érik a
szabadulást.
Valamennyi tökéletesség:
az adakozókedv, jó szándék, önzetlenség, bölcsesség, tetterő, türelem,
igazságosság, határozottság, felebaráti szeretet és higgadtság gyakorlásával
óh, bárcsak elérnénk a Legmagasabb Budhaságot!
Hozzon a mi életünk jó
gyümölcsöt! Bárcsak a javunkra szolgálna, hogy embernek születtünk!
Bár képesek lennénk
mind, Magasztosnak lányai, fiai a tökéletes munkálkodásra, együttérzésből a
világ iránt, istenek, emberek javára üdvére!”
Miután az utolsó
hangfoszlányok is eloszlanak a teremben, az egybegyűltek szedelőzködni
kezdenek, felveszik lábbelijüket és kezükben a – szél miatt kicsit reszketeg,
mégis ki nem húnyó – lángokkal elindulnak a sztúpához. A hűvös szeptember végi
estén a fák feketén tornyosulnak körénk.
A sötétben mégsem kell
vakon tapogatóznunk: a tisztás közepén jól látszik a torony fehérsége, ami átüt
a feketeségen, jelzi nekünk az irányt. A fények – szentjánosbogarak, léleklángok,
életszikrák – a sokaságban összeadódnak, pontjaik vonalakká válnak, a két
szangha vonalai közös utat jelölnek ki.
Felettünk az ég
tágassága: az egész nap erősen fújó, késő délutánra viszont már csillapuló szél
tisztára seperte a mennyboltot. A Tejút és a miriádnyi csillag mintha közelebb
hajolt volna a Földhöz, hogy megnézze mi zajlik alant.
A sokaságban állva az ember úgy érzi: megáll az idő, az égen néma, vagy inkább igenis beszédes, álló csillagok. Valóban nem némák, jól kivehető mormogásukkal azt üzenik, hogy a Földön nemcsak te meg én vagyok, nemcsak mi meg ők vagyunk. Azt üzenik, hogy Földön és az egekben mi egyek vagyunk. Azt is súgják, hogy csak a sötétben botorkálnánk, ha ők nem fénylenének nekünk fentről és ha nem lenne mécses a kezünkben, amivel így közösen világítjuk meg a sztúpát, a végességével a végtelenbe nyúló tornyot. Égnek a mécsesek, fényük az égig ér. Az idő állni látszék, a gyémántszekér (vadzsrajána) halad.
Emlékeim szerint ily
módon teremtődött várt és nemvárt világosság a világnak abban a szegletében,
amit Világosvárnak neveznek. Megesett mindez 2018. szeptember 29-én a
Föld-Kutya évében, vagy máshogy mondva 2145-ben, a 8. tibeti holdhónap 20.
napján.
Dharmabodhi Siposs Zoltán
Dharmabodhi Siposs Zoltán
Megjegyzések
Megjegyzés küldése