Sita Vajramati: Nyugati gondolkodási minták és személyiségstruktúrák – kihívás a buddhista tanítók és tanítványok számára
Ha nyugati emberek tanulmányozzák a buddhizmust,
természetes, hogy a saját kulturális szűrőjükön keresztül fogják értelmezni a
szavakat és fogalmakat. A buddhista fogalmak azonban egy nagyon különböző
keleti kulturális és filozófiai háttérből származnak, melyet itt Nyugaton
nehezen értünk ösztönösen. Nem csak a fordításról van szó. Még a legjobb
fordítás is félrevezethet, szándéka ellenére. Úgy véljük, ismerjük a
fordításban használt szavakat, mégis meglehet, hogy nem értjük teljes egészében
a jelentésüket. Nem vagyunk tudatában annak, hogy abban a gondolkodási
rendszerben, amelyből származnak, mást jelentenek.
Ez nehézséget okozhat a buddhista tanítóknak és
tanítványoknak, nem lévén tudatában a lehetséges félreértéseknek.
A gyakorló buddhistává válásom útján keserűen
megtapasztaltam ezt, ezért alaposan tanulmányoztam mindkét rendszert annak
érdekében, hogy képes legyek közvetíteni a kettő között, előmozdítandó a
kölcsönös megértést. E tekintetben Govinda láma nyomdokait követem, akinek
születése 120. évfordulóját ünnepeljük most.
Ma egy meditációs központ vezetője, buddhista tanító,
konfliktustanácsadó, pszichoterapeuta és vezetőfejlesztő coach vagyok a svájci
Schaffhausenben, immár több mint két évtizede.
Egy gondolatkísérlet
Előadásomban egy példa segítségével szeretném bemutatni,
mennyire eltérhet az értelmezés a keleti-buddhista és a nyugati-keresztény
gondolkodási rendszerben.
Annak érdekében, hogy saját maguk is megtapasztalhassák
ezt, meghívom Önöket, hogy kövessenek egy gondolatkísérletben.
Felolvasom Őszentsége a Dalai Láma egy mondását; először
csak az első részét, és arra kérem Önöket, hogy fejezzék be a megkezdett
mondatot úgy, ahogy először eszükbe jut. Jegyezzék fel, hogyan folytatnák a
mondat felolvasott első felét. A Dalai Láma ezt mondta:
„Nem lehetünk
boldogok mások nélkül. Ezért arra kell törekednünk …”
Kérem tehát, hogy egészítsék ki a mondatot a saját
szavaikkal, és írják föl maguknak, mire jutottak.
Most pedig felolvasom a mondat második részét, és kérem,
vessék össze a következtetésüket a Dalai Láma javaslatával.
„Nem lehetünk
boldogok mások nélkül. Ezért arra kell törekednünk, hogy képezzük a tudatunkat
annak belátásában, hogy nem létezik elkülönülten.”
Most azt remélem, éppúgy meglepődtek, mint én annak
idején, amikor először olvastam ezt a mondatot. Saját magamon is elvégeztem ezt
a kísérletet, és tanulmányoztam a tudatom reakcióit annak érdekében, hogy
rábukkanjak a nyugati gondolkodásminták mibenlétére.
Ha nem buddhista módon gondolkodom, akkor abból az
állításból, hogy nem lehetek boldog mások nélkül, arra jutok, hogy ápolnom kell
a kapcsolataimat.
Az a buddhista látásmód, amely a Dalai Láma mondásában
megnyilatkozik, más megközelítéshez, az igazság egy mélyebb szintjére vezet el:
azért nem lehetünk boldogok mások nélkül, mert emberként nem is létezünk
másoktól elkülönülten.
E példán keresztül jól szemléltethetők a
nyugati-keresztény és a keleti-buddhista gondolkodási rendszer különbségei.
A nyugati mintájú gondolkodásban a figyelmem kifelé
irányul. Ösztönösen megvizsgálom a kapcsolati hálómat, és felteszem a kérdést,
hogy van-e valahol gyengeség vagy probléma. A tudatom létrehoz valami külsőt,
amivel foglalkozhat. Analitikusan elemzem a problémát, hogy megtaláljam, mit
lehetne tenni a gyakorlati megoldása érdekében.
Ezzel szemben a keleti-buddhista rendszerben gondolkodva a
figyelmem befelé irányul. Képeznem kell a tudatomat, hogy belássam az
igazságot: emberként nem létezhetünk elkülönülten.
Itt a megközelítés az, hogy nem a problémával
foglalkozunk, hanem lehatolunk annak egyetemes gyökeréig. A probléma
megszüntetésére irányuló törekvés helyett elfogadjuk azt, annak érdekében, hogy
mélyebb belátásra juthassunk a létezés természetét illetően.
A gyakorlati teendő a tudat képzése, aminek a végső célja,
hogy az egyetemes igazsággal összhangban éljük és tapasztaljuk meg az életet.
Ez az a tanítás, amit a Dalai Láma kifejezésre juttatott
ebben a mondatban: „Nem lehetünk boldogok
mások nélkül, ezért képeznünk kell a tudatunkat annak belátásában, hogy nem
létezik elkülönülten.”
Öt premissza
Ez az idézet öt olyan buddhista alapvetést (premisszát)
tartalmaz, amelyek idegenek a nyugati gondolkodásmódtól. Ezeket fogom most
egyenként bemutatni, hogy rámutassak a két rendszer különbözőségére és a
félreértés veszélyeire.
1. premissza: Képeznünk kell a tudatunkat a belátáshoz
A megvilágosodás folyamatában a Buddha felismerte, hogy
bármit is tapasztaljunk az életben, annak forrása a saját tudatunkban van. A
tudatból ered a boldogságunk és a boldogtalanságunk egyaránt. Ez a
gondolkodásmód teljességgel szokatlan a nyugati ember számára. Mi tényekben és
cselekvő emberben gondolkodunk; elkülönítünk egyedi okokat, amelyeket felelősek
gondolunk a cselekvő fellépésünkért. Így nem kell kiszolgáltatottnak éreznünk
magunkat, hanem stratégiákat alkothatunk a probléma kezelésére. Mindezt
kivetítjük egy külső forrásra.
Amikor egy nyugati ember azt hallja, hogy mindennek az oka
a tudatban van, könnyen úgy érti, hogy az egyén személyesen felelős a világ
minden bajáért. És ez így nyilván nem igaz. A nyugati ember dualista módon
gondolkozik: vagy ez, vagy az. Alany vagy tárgy.
A kulcsszó e félreértésben a „tudat” szó, amely más
értelmezéssel bír a keleti-buddhista, illetve a nyugati-keresztény gondolkodási
rendszerben.
A „tudat” Nyugaton a gondolkodást, ismeretet, intellektust
jelöli; a fejet, a fentet, az eszményt, a mennyet, az Istent, az elméletet, a
koncepciót és az agyat asszociáljuk hozzá.
Ezzel szemben Keleten a „tudat” a valamennyi
észlelésünket, érzelmünket, gondolatunkat és cselekvésünket magában foglaló
közeg; amelyhez a középpontot, a szívet, az egységet, összekapcsoltságot, az
egyetemességet, és minden lény legbensőbb lényegét asszociálják.
Képezni a tudatunkat tehát nem azt jelenti, hogy
megtanulunk egy új elméletet, hanem hogy alapvetően megváltoztatjuk azt, ahogyan
az életet tapasztaljuk, és a viselkedésünket.
Hogyan tudjuk ezt megtenni? Úgy, hogy képezzük a tudatunk
azon képességét, hogy felismerje azt, ami valóban van.
2. premissza: Semmi nem létezik elkülönülten
A buddhista gondolkodás szerint nincs semmi, ami önmagában
létezne. Bár gyakran úgy gondoljuk vagy érezzük, hogy különállóak vagyunk
másoktól, és megpróbálunk ennek megfelelően élni, ha mélyebbre tekintünk, más
belátásra jutunk.
Nem is lehetséges életben maradnunk a többi ember nélkül.
Mindannyian ugyanazt a levegőt lélegezzük, ugyanazon a bolygón élünk, és
szenvedünk a klímaváltozástól. A globalizáció egyre világosabban megmutatja
ezt. Teljes mértékben függünk egymástól, akár akarjuk, akár nem. Nincs más
választásunk, minden létezés kölcsönösen függ egymástól. Más lények által
keletkezik, és más lények tartják életben. Ez az igazság érvényesül mindig és
mindenütt.
3. premissza: Nem tudunk boldogok lenni, mert nem
ismerjük fel a valóságot
Megfordítva: ha felismernénk, megszűnhetne a szenvedésünk.
Ezért kell, hogy gyakoroljuk a tudatunkat a valóság felismerésében, a
belátásban. A szenvedésünk abból ered, hogy a gondolkodásunk nincs összhangban
azzal, ami valóban van. De mi az, ami valóban van? Mi a valóság vagy igazság?
Itt ismét alapvető különbségek vannak a két gondolkodási rendszer között. Nyugaton az igazság ténykérdés. Az a valóságos, ami
érzékszervek útján érzékelhető, és aminek a léte a tudomány empirikus
módszereivel igazolható. Ha ez nem áll fenn, akkor hitbéli kérdésről van szó,
amely valóság a vallás felségterületére tartozik.
A buddhizmusban a valóság vagy igazság csak szubjektív
úton, a saját létezésünkbe való mély belátás révén található meg. Ez nem hit,
hanem megtapasztalás kérdése. A Buddha következetesen távol tartotta magát
mindenfajta metafizikai spekulációtól, és így tesz a Dalai Láma is. A megvilágosodás folyamatában a Buddha a szentiratok
szerint mindentudóvá vált. Ez nem azt jelenti, hogy mindent tudott volna egy
enciklopédiai tudás értelmében. A szútrák arról számolnak be, hogy szert tett a
valódi tudásra három aspektus vonatkozásában.
Az első az állandótlanság valódi tudása.
Semmi sem maradandó, sem alany, sem tárgy, sem test, sem
lélek, sem tudatosság. Nem létezik szubsztancia, csak dinamikus folyamat.
Létezik ugyan egy folytonosság a változásban, de nem létezik egy olyan
maradandó szubsztancia, amely a tárgya lenne ennek a változásnak.
A második a kölcsönös függőség valódi tudása.
Ahol ok van, ott következmény is van, és ahol következmény
van, ott van ok is. Minden egymástól kölcsönös függésben létezik. A harmadik a szenvedés gyökerének valódi tudása. A
szenvedés a szellemi vakságunkból ered, a valóság fel nem ismeréséből. A keleti-buddhista rendszerben felismerni a valóságot az
élet alapvető törvényszerűségeinek belátását jelenti, és azt, hogy ezekkel
összhangban élünk. Az az igaz és valódi, ami egyetemes érvényű; ami bármikor,
bárhol, bárki által felismerhető. Ennek nincs köze az intellektuális tudáshoz. Egy ilyen alapvető törvényszerűség az egymástól való
kölcsönös függőségünk, aminek következtében nem lehetünk boldogok a többi ember
nélkül. És ezt, ahogy arra a Dalai Láma utal, be kell, hogy lássuk.
4. premissza: A belátást gyakorolni kell
Mit is jelent ez a belátás, felismerés? E szavakat is
másként értjük a keleti-buddhista és a nyugati-keresztény gondolkodásban. A nyugati ember számára a belátás, felismerés
intellektuális erőfeszítés eredménye; gondolkodás és fogalmi megértés útján
történik. A keleti-buddhista rendszerben másról van szó; a fogalmi
gondolkodást meghaladó mély belátásról a tudat önmagára való fókuszálásra
révén. Így ébredhetünk rá a valóságra. Ez egy a teljes lényünket átalakító
tapasztalás, a test, beszéd és a tudat szintjén egyaránt. A belátásnak ezt a formáját gyakorolni kell, nemcsak a
buddhistáknak, de valamennyi embernek, mert modern világunkban az első
megközelítésünk a fogalmi gondolkodás. Ha nem így lenne, a világ jobb hely
lenne.
5. premissza: Mélyreható változás csak szellemi gyakorlás
útján történhet
A nyugati ember számára ez a következtetés is nehezen
érthető; számunkra a változás, változtatás nem szellemi gyakorlás, a tudatunkon
való munkálkodás, hanem hatalom és politikai cselekvés kérdése.
A keleti-buddhista rendszerben a szellemi gyakorlás és a
politikai cselekvés nem jelent ellentétet; ezt mutatja meg a Dalai Láma átfogó
részvétele a világban. Sőt, a politikai cselekvés csak úgy tud termékeny lenni,
ha összhangba kerül az élet alapvető törvényszerűségeivel és a bölcsességgel;
ehhez pedig szellemi gyakorlásra van szükség.
Ha a nyugati ember nem ebben az egészleges látásmódban
gondolkodik, hanem megmarad a dualista gondolkodásban, a világot szellemi
gyakorlás útján megváltoztatni kívánó buddhista megközelítés irracionálisnak, egy
idealisztikus álomnak tűnik számára.
Összefoglalás
Most pedig összefoglalnám a két gondolkodási modell
különbségeit.
A nyugati gondolkodás dualista megközelítésen alapul. Az
eredetét a kereszténység szentirata írja le. A Biblia szerint Isten
megteremtette az embert, és felhatalmazta, hogy uralkodjék a földön. Ha a nyugati
világba születünk – függetlenül attól, hogy hiszünk-e a Szentírásban, vagy sem
–, ez a dualisztikus, teisztikus gondolkodásmód fog meghatározni bennünket.
Teremtő és teremtmény, ember és természet, test és lélek, alany és tárgy ebben
a gondolkodásban elválik egymástól, különálló entitás. Ez a felfogás több mint
kétezer éve működik. Ez a felelős azért, hogy tőlünk különbözőként tekintünk a
természeti erőforrásokra, sőt a saját testünkre is. Az alanynak a tárgyhoz való
viszonyulását a nyereség, a funkcionalitás határozza meg. Az egyéni tudat
kihasadt az egyetemes tudattal való egységből, és úgy tűnik, mintha különböző
lenne attól.
A keleti-buddhista értelmezésben a valóságot egy állandó
dinamikus folyamatként fogják fel, amelyben van folytonosság, de nincs abszolút
értelemben vett kezdet és vég. Minden az átalakulás folyamatában van, statikus
lény nem létezik. Innen nézve nem lehetséges dualizmus. Alany és tárgy, test és
tudat, ember és természet, növények, állatok és emberek – mind a mulandó élet
különböző formájú kifejeződései. A valódi létezésüket tekintve ugyanakkor nem
különböznek egymástól. Ez azt jelenti, hogy semmi nem létezik elkülönülten, és
semmi nem tart örökké – ez a valódi létezésük. A keleti-buddhista rendszer
nem-kettős és nem teista.
Remélem, sikerült bepillantást engednem abba, hogy a
keresztény-nyugati és a keleti-buddhista gondolkodás mennyire különböző logikát
követ. Amikor nyugati emberként buddhista tanításokat hallunk, az ösztönös
reakcióink a saját gondolkodási rendszerünkön alapul. Úgy fogjuk érteni a
Buddha-Dharmát, mint puszta elméletet vagy ideológiát, amit vagy elhiszünk,
vagy sem. Vagy úgy tekintünk rá, mint morális felhívásra, amelyet követnünk
kell. Ez természetes, nincs okunk ítélkezni e fölött. A lényeg az, hogy a
buddhista tanítók tudatában kell legyenek ennek.
Annak számára, aki beleszületett a buddhista kultúrába, a
Buddha-Dharma fogalmai eleven tapasztalások. Az ő szemében a nyugati
gondolkodásmód lesz puszta elmélet vagy ideológia, ami ugyanakkor a nyugati
ember számára annak módja, ahogy ő éli és tapasztalja az életet.
Negatív
következmények
Ha nem vagyunk tudatában ezeknek a különbségeknek, az negatív
következményekkel járhat. Legrosszabb esetben épp az ellenkezője történik
annak, mint ami a Buddha célja volt, nevezetesen, hogy megszabadítson bennünket
a szenvedéstől. Most – közeledve előadásom végéhez – szeretném felvázolni ezt a
veszélyt. Van Sántidévától – a VIII. századi buddhista mestertől –
egy jól ismert idézet, amelyre gyakran hivatkoznak nyugati spirituális
források: „Minden szenvedés a saját
jóllétem felőli aggodalomból ered, és minden boldogság a mások jóllétéről való
gondoskodásból.”
Az, aki a nyugati kereszténység dualista rendszerében
szocializálódott, a nem-kettősség e buddhista tanítását erkölcsi tanításként
fogja félreérteni. Arra készteti, hogy még élesebb határvonalat húzzon saját
maga és mások között, még nagyobb legyen a szétválasztás, önmagát tagadja meg,
és legyen erre büszke. Hogyan történhet ez meg? Ez a
Nyugat sajátos történeti, kulturális és vallási feltételeinek következménye. Van
a nyugati pszichének egy speciális determináltsága Jézus életéből következően,
ami a tudattalan szintjén hat. Ez azt mondja: áldozd fel a saját jóllétedet
mások szolgálata érdekében, és a mennyben majd elnyered jutalmad. Ez azonban
nem együttérzés, hanem azonosulás a szenvedéssel.
Emiatt
előfordulhat, hogy a nyugati buddhisták nem fogják megérteni Sántidéva
üzenetének valódi értelmét, amely a következő: minden lényben közös, hogy
vágyik a boldogságra, és egyenlő joga van arra. Ezért ne gondold magad
fontosabbnak másoknál. A
dualista gondolkodás alapján a nyugati ember azt hiszi, hogy az üzenet az: a
többi lény fontosabb, mint én, ezért fel kell, hogy áldozzam a saját jóllétem.
Megtagadva a saját szükségleteit, öntudatlanul áldozatszerepbe helyezi magát,
az egóját pedig a spirituális hőssel azonosítja. Ez nem
Sántidéva és a Buddhák tanítása; láthatjuk azonban, hogy a nem-kettős
bölcsesség miként válhat ártalmassá a dualisztikus megközelítésben értelmezve.
A
félreértés veszélyének leginkább azok vannak kitéve, akiknek a saját jólléthez való jogát semmibe vették, akiket a
legkülönbözőbb módokon kizsákmányoltak és bántalmaztak, és ezért nem képesek
már hinni a saját értékükben, nem tudnak úgy tekinteni magukra, mint értékes
emberi lényekre.
Sok spirituális kereső itt Nyugaton szenved efféle
traumatikus tapasztalatoktól. A rossz bánásmód túlélése érdekében arra
kényszerültek, hogy megtagadják az érzelmeiket, ezért üresnek, kétségbeesettnek
és önmaguktól elidegenedettnek élik át magukat. Ők úgy fogják érteni a fenti
idézetet – ne foglalkozz a saját jólléteddel – mint felszólítást arra, hogy
továbbra is elnyomják a saját szükségleteiket. Így azonban a mások jóllétéről
való gondoskodásuk nem a szeretetből fakad, hanem öngyűlöletből. A buddhista
tanításokban pedig ennek igazolását találják meg.
Sajnálatos módon a buddhista tanítók a keleti, de mind
inkább a nyugati kultúrkörből is, kevéssé ismerik ezt a lélektani
meghatározottságot és annak dinamikáját, így nem képesek elkerülni a félreértés
veszélyét.
Azt kívánom mindannyiunknak, hogy a buddhista tanítók
Keleten és Nyugaton, és tanítványaik legyenek tudatában ezeknek a különböző
gondolkodásbeli előfeltételeknek, és tanításuk, illetve tanulmányaik során
vegyék figyelembe azokat.
(Az előadás a Láma Anagarika Govinda születésének 120. évfordulója alkalmából rendezett A fehér felhők útján című ünnepségen hangzott el a zalaszántói Béke Sztúpánál, 2018 szeptember 29-én)
Köszönöm.
VálaszTörlésDanke Sita :-)
VálaszTörlés