Vadzsramálá: Lama Anagarika Govinda, élete és látomása a Maitreya Mandaláról


Szeretettel és tisztelettel köszöntöm Őszentségét, a szerzetesek és apácák szangháját, tisztelt vendégeinket, valamint a Drikung és a Maitreya Mandala összes tagját és barátját. Tavaly emlékeztünk meg Dehra Dunban Jigten Sumgon – a Drikung rend megalapítójának – maha-parinirvánája 800. évfordulójáról. Ma Lama Anagarika Govinda, az Arya Maitreya Mandala rend alapítója születésének 120. évfordulóját ünnepeljük itt, Zalaszántón.
A mai napon egy olyan ember előtt szeretném a tiszteletemet leróni, aki megalapította, vezette és inspirálta szanghánkat, s aki a gurum volt élete utolsó tizenkét évében. Amikor 1972-ben Frankfurtban személyesen találkoztam Govinda lámával, „Tibet örökségéről” beszélt, az ország és kultúrája iránti olyan szeretettel és lelkesedéssel, hogy jóllehet tele volt a terem, meg lehetett volna hallani, ha egy tű a padlóra esik.
Ugyanígy igézte meg Lama Anagarika Govinda – a tudós, művész, költő és szellemei mester – a Fehér felhők útja című, legnépszerűbb könyvével olvasók ezreit szerte a világon. Azt olvasván sokakban ébredt mély érdeklődés a tibeti buddhizmus iránt, amelyet abban az időben titok övezett a Nyugat számára. Határtalan elkötelezettséggel teljesítette gurujának kívánságát, és nyitotta meg az utat a vajrayana mélyebb megértése felé Nyugaton. Ayang Rinpocse, aki Govinda láma halálakor a phowa-gyakorlatot elvégezte, így írt róla: „Olyan volt, mint egy aranyhíd Kelet és Nyugat között, és hatalmas tudással rendelkezett a tibeti buddhizmus és a tibeti kultúra terén. Tökéletes gyakorló volt, és mély megvalósítást ért el.“[1]
Govinda láma egész életét a Dharma tanulmányozásának és gyakorlásának szentelte. Felismerte a vajrayana rendkívüli erejét, amely mély belátáshoz vezet, és erőteljes átalakító erővel bír. A három yána mindegyikére kiterjedő széleskörű tudása és tapasztalata lehetővé tette számára, hogy képes legyen egyedülálló módon közvetíteni ezek egymásbafonódottságát, és ezzel a buddhista hagyomány teljességét és lényegét.
Nemcsak bölcsessége, beszédének világossága tett az emberekre mély benyomást, hanem elsősorban személyes példája és mélységes emberségessége. Alan Watts, aki 1968-ban a lakóhajóját kínálta fel számára szállásul Sausalito-ban, ezt írta róla: „Lama Govinda az egyik legbölcsebb, legnemesebb, leghiggadtabb és legtanultabb ember, akit csak ismerek. Sajnálom, hogy Amerikában tett rövid látogatásai során oly kevés idő adatott arra, hogy beszélgessünk, vagy csak egyszerűen együtt meditáljunk.”[2]



Egyik legközelebbi tanítványaként kiváltságos alkalmam volt némi időt eltölteni vele. Govinda láma minden megmozdulásában hiteles, feddhetetlen tanító volt, aki a legmagasabb rendű éberséggel élte azt, amit tanított. Napjait intenzív tanulmányokkal, meditációval, és írással töltötte, de szakított időt festésre, és arra is, hogy számos látogatóját és tanítványát meghallgassa, és elbeszélgessen velük. Bámulatos volt hallgatni, ahogyan mindig mélységes válaszokat adott, még triviális kérdésekre is.
Govinda Ernst Hoffmannként látta meg a napvilágot 1898. május 17-én a szászországi Waldheim kisvárosában, azonban a karma kalandokat tartogatott számára. Az Andok hatalmas fennsíkjainak és havas csúcsainak meséin nevelkedett – bolíviai édesanyja révén –, és gyermekként arról álmodozott, hogy visszatér ide. Amikor évtizedekkel később Ladakh és Tibet fennsíkjait rótta, felismerte, hogy ez a zarándoklat nem más, mint visszatérés álmai földjére, és hogy a tudat mélységeit kell hogy felfedezze ahelyett, hogy a föld mélyét kutatná, amint azt az ősei tették Bolíviában nemzedékeken át.
Csupán hároméves volt, amikor meghalt az édesanyja, így anyai nagynénje nevelte fel, egy olyan családban, amelyben napi szinten három nyelven folyt a társalgás: spanyolul, franciául és németül, s amely széles élettapasztalatokkal rendelkezett Dél-Amerikában, Angliában és Európában. Egy kicsi, ám annál híresebb internátusba küldték iskolába, amikor hatéves lett, és onnantól klasszikus német neveltetésben részesült. Később egy sor további nyelvet sajátított el: megtanult olaszul, angolul, egy kicsit arabul, páliul, szanszkritül, burmaiul, tibetiül és valamennyire kínaiul is.

Tizenhat évesen már komoly érdeklődést mutatott a vallások iránt, különösen az iszlámot, a hinduizmust és a buddhizmust tanulmányozva. Tudatosan döntött úgy, hogy buddhista lesz, és tizennyolc évesen megírta első könyvét a buddhizmusról. Az első világháború alatt behívták a német hadseregbe, és az olasz frontra küldték, ahol tuberkulózist kapott. A háború után régészetet, pszichológiát és filozófiát tanult, mely utóbbi számára az igazság kutatásának eszköze volt. Nem érdekelték túlságosan „a filozófiai rendszerek és a filozófiai gondolkodás akadémikus definíciói, annál inkább ezek vallásos kifejeződései és megvalósításuk lehetőségei.”

1920-ban Olaszországba költözött, hogy a betegségéből kigyógyuljon, és hogy a Nápolyi Egyetemen tanulhasson, amelynek a sziámi király a sziámi buddhista kánon egy teljes sorozatát ajándékozta. A nyelvi nehézségek miatt lényegében senki sem tanulmányozta ezeket a szövegeket. Govinda azonban sziámiul tanult, hogy tanulmányozhassa a buddhista szútrákat, és elhatározta, hogy a Capri szigetén töltött évek alatt minden héten elolvas egy szútrát. Ezekből a szútrákból tanult meditálni: „Boldogan tanulmányoztam a buddhista kánont. Úgy találtam, ezek igen egyértelmű útmutatásokat adnak arra vonatkozóan, miként kell meditálni.” A hegy tetején, ahol lakott, talált egy roppant barlangot: „A tengerre nyílott, és elég nagy volt ahhoz, hogy akár egy hatalmas katedrálist is építhettek volna benne. Ösvény vezetett a barlang bejáratához. Ez lett az én meditációs barlangom. Semmi más nem volt előttem, csak a tenger végtelensége.”

Tíz évig tanult és gyakorolt így. Mindig arra vágyott, hogy csatlakozhasson a buddhista szanghához Indiában, de meglehetősen szegény lévén ez csak távoli lehetőségnek tűnt. 1928-ban azonban lehetősége adódott arra, hogy mindent hátrahagyva Ceylonba utazzon a „tiszta Dharma” nyomában. Ott töltött pár évet, a tiszteletreméltó Nyanatiloka Mahathera irányítása alatt, aki nyugati szerzetesek számára alapított kolostort a Polgasduwa sziget egy lagunájában. Itt kapta a „Govinda” nevet, és gyakorolt fehér köntöst viselő brahmacari-ként. Amikor a mélyen fekvő terület trópusi hősége megterhelővé vált számára, egy barátja hegyvidéki teaültetvényére költözött. Itt egy házat épített. „Azonban amikor befejeztem a házat – kedves kis ház volt két hálószobával, egy meditációs szobával és egy műteremmel –, Indiába utaztam, és soha többé nem tértem vissza. A házat a német buddhista apácának, Uppalavannának ajándékoztam, aki haláláig ebben élt.”



Minthogy a brahmacari Govindát az Abhidhamma szaktekintélyének tartották, Ceylon képviselőjeként őt küldték az Összindiai Buddhista Konferenciára Darjeeling-be 1931-ben. Szándéka szerint a Ceylonban megőrzött tiszta buddhista tanítást kívánta ott hirdetni, a Himalájában, „ahol a Buddha szava démonimádó és mágikus hiedelmeken alapuló rendszerré fajzott el”. Ez volt ugyanis a tibeti buddhizmusról kialakult általános vélekedés Nyugaton és a théraváda országokban a 20. század első felében. A véleménye azonban hamarosan megváltozott.

Egy hóvihar elől a Ghoom-beli Yi-Gah Chöling kolostorban talált menedéket, ahol váratlanul rátalált arra, amit hiába keresett oly sok éven át. Minden érzékével nyitottá vált a képek, szobrok, a mélyhangú dobokkal, kürtökkel és basszusénekkel kísért szertartások erőteljes hatásának befogadására. Részt vesz a pujákon, és megkapja első tibeti nyelvleckéit. A kolostorban töltött hetek során a pusztán intellektuális megközelítésként megtapasztalt théravádától a mahayana bódhiszattva ösvénye és a vadzsrajána felé fordul. Amikor több hét várakozást követően végül találkozik Tomo Geshe Rinpocséval, mély benyomást tesz rá a személyiségének teljessége: a Rinpocse maga a bizonyossága annak, “hogy itt és most megvalósíthatjuk azt, amit a szent szövegek tanítanak – épp úgy, ahogy a Buddha idejében.”

Tomo Geshe évtizedeken keresztül elevenítette fel az eljövendő Buddha, Maitreya látomását himalájai zarándokútjain, azáltal, hogy számos helyen Maitreya-szobrokat emelt, emlékeztetve a Buddha követőit arra, hogy nem elegendő a múlt fényében sütkérezni, szükség van arra is, hogy aktívan kivegyük a részünket a jövőt formálásában, és előkészítsük tudatunkat a Buddha eljövetelére.
Govinda lett az első nyugati tanítványa. Tanulmányozta a tibeti nyelvet, olvasta, másolta és fordította a Dharma-szövegeket. Művészként lenyűgözte őt a műalkotások harmóniája és szépsége, a szádhana-gyakorlat teremtő imaginációja és átalakító ereje. Felfedezte, hogy a tantrikus meditáció gyakorlója, aki a testét, beszédét és tudatát mélységesen bevonja a gyakorlásba, alapjaiban alakulhat át azáltal, hogy megtapasztalja a felébredés számos aspektusát.
Ettől az első találkozástól fogva Govinda Indiában maradt, a Darjeeling melletti Ghoom-ban élt, és a Shantiniketani, Allahabadi és Patnai Egyetemen vállalt előadásaiból tartotta fenn magát. Tibeti tanulmányait kiegészítendő 1932-ben Sikkimbe és a Dél-tibeti Chumbi-völgybe utazott, majd 1933-ban egy nyugat-tibeti expedícióba kezdett Ladakhon át, a híres buddhista tudóssal Rahula Sanskrityayanával.

Govinda útmutatások iránti olthatatlan szomját látván a rinpocse fontolóra vette a vajrayana elterjesztését világszerte. Ez forradalmi ötlet volt, hiszen a hó országa akkoriban idegenek számára elzárt terület volt. Egy évvel később Tomo Geshe azt javasolta az anagarikának – aki nyugati gyökerekkel rendelkezett, de akinek a szíve mégis Keleten volt – hogy vigye el a világba Maitreya Buddha régi, mégis új üzenetét. Megbízta, hogy alapítson egy vallási közösséget. Így expedíciójából visszatérve Govinda 1933. október 14-én, egy dákini-napon, Darjeelingben megalapította az Arya Maitreya Mandalát. A rend alapító tagjai – akik között kiváló indológusokat és művészeket is találunk – a buddhizmus indiai fejlődését kívánták előmozdítani. Egyfelől megerősítették azt, hogy a buddhizmus a különböző iskolák eltérései mellett is alapvetően egységes, másfelől hangsúlyozták a jelen kor és kultúra elvárásaihoz való alkalmazkodás szükségességét. Govinda meg volt győződve arról, hogy a Buddha hagyományos szútrái csupán abban az esetben képesek a Megvilágosodottak bölcsességét közvetíteni, ha a tanítványai újra és újra átdolgozzák azokat az újabb korok nyelvéhez és kultúrájához igazodva. Hasonlóképpen manapság, amikor a Dharma egy eltérő kultúrába és nyelvi környezetbe kerül, elengedhetetlen az ősi bölcsesség józan megújítása.

Govinda tudatában volt a szavak korlátozott voltának, és fogalmakká merevedésük veszélyének. A képek és szimbólumok tantrikus világa ugyanakkor ideális kiegészítője lehet az igazság utáni kutatásnak, mert fel tudja mutatni az emberi szellem sokféleségét és teljességét, és közvetlen belátáshoz juttathat. Amikor Govinda ajánlást írt a “Művészet és meditáció” c. könyvéhez Rati Petit számára, így fogalmazott: “Ahol a szavak paradoxonokká halványulnak, ott egy új nyelv, a szimbólumok nyelve születik. Mindazok, akik megnyitják magukat a formák új nyelve számára, felfedezhetik, hogy még a legjelentéktelenebb dolog is kinyilatkoztatássá válhat.”[3]
Komolyan és elmélyülten tanulmányozva a buddhizmus történetének valamennyi aspektusát, következtetéseit így foglalta össze: “Mi nyugati buddhisták a Kelet történeti iskoláitól kell, hogy tanuljunk – anélkül, hogy a Tan lényegét megváltoztatnánk – mindaddig, amíg meg nem találjuk azt a jelenkori utat és formát, amely megfelelő számunkra. A Nyugat is részt kell vegyen a buddhizmus 21. századi fejlődésében. Ha azt kívánjuk, hogy a magasztos Tan gyökeret eresszen itt, át kell hogy hassuk azt a saját életünkkel és vérünkkel… Hódolatunkat fejezzük ki a múlt mesterei felé, és a legmélyebb tisztelettel fordulunk feléjük, mert tanultunk tőlük. Azonban elfojtanánk a saját fejlődésünket, és halálra ítélnénk a buddhizmust, ha a múlt formáihoz és megszokásaihoz kellene ragaszkodnunk. Az élet nem áll meg. Ami nem képes növekedésre, az meghal. Élvezzük úgy a múlt jótéteményeit, hogy nem kapaszkodunk beléjük. Bárcsak a buddhizmus valamennyi iskolájának esszenciája volna az alapzatunk!"

1938-ban Govinda átkelt Ladakhon és az Indo-tibeti határterületek fennsíkjain, a “kék tavak, arany és rézszínű hegyek, zöld völgyek és széles sztyeppék földjén.” Vázlatfüzete mindenhová elkísérte, és a Pangong tónál készített el néhányat a leghíresebb festményei közül. Utazásairól magával hozta a 84 mahasziddháról készült kőnyomat-gyűjteményt, és sürgető vágyat érzett arra, hogy felkeresse Tsaparang – a nyugat-tibeti Guge királyság 17. században elhagyott fővárosának – templomait. Szerette volna megtekinteni, és lehetőség szerint dokumentálni a művészeti alkotásokat, amelyek Atisha és a híres fordító Rinchen Zangmo idejében készültek. Ekkortól rendkívüli érdeklődést mutatott a “misztikus ösvény mesterei” és az ő mélységes mahamudra tanításaik iránt. Ezért újabb expedíciót tervezett Nyugat-Tibetbe a II. világháború előtt, de a háború kitörése miatt nem tudta megvalósítani. 1942-ben törvénytelenül őrizetbe vették, és az Ahmednagari, majd később a Dehra Dun-i internáló táborba vitték, ahol összesen öt évet töltött annak ellenére, hogy brit útlevéllel rendelkezett. Azért tartóztatták le, mert ismerte a függetlenségi mozgalom vezetőit. Itt történt, hogy Govinda láma és Nyanaponika bhikkhu tanulmányozták a korai mahayanát, szanszkrit tanulmányokat folytattak, és minden nap puját tartottak – amelyet önök is megismerhetnek ma este. Becsületszavában bízva megengedték neki, hogy elhagyja a tábort, és sétákat tegyen Dehra Dun körül, ahonnan talán a legszebb festményeivel tért vissza.

Miután 1947-ben szabadult a internáló táborból – ugyanazon a napon, mint Nehru –, ismét nekilátott tibeti expedíciója előkészítésének, és feleségül vette Li Gotamit, aki tanítványa volt a Rabindranath Tagore Nemzetközi Egyetemen. Li Gotami Abanindranath Tagore és Nandalal Bose híres tanítványa volt, friss művészeti diplomával a kezében és teljeskörű képzettséggel az indiai és tibeti festészeti technikákat illetően. Együtt Gyantsébe mentek, ahol hónapokig vártak a Dalai Láma visszatérésére Lhasába, hogy megkaphassák az útlevelüket Nyugat-Tibetbe. Ez idő alatt számos alkotást készítettek a gyantsei Kumbum sztúpánál. Indiába visszatérve Calcuttában elvégezték a szükséges előkészületeket, és 1948-ban átkelve a Shipki hágón Nyugat-Tibetbe megkezdték az expedíció második felét.  Elhagyván a Manasarovar tavat és a Kailasht, végül Tholingen keresztül megérkeztek Tsaparangba, ahol csodálatos festményeket és freskókat másoltak le a Vörös és Fehér templomban.
Mire 1949-ben Govinda visszatért Indiába, minden félretett pénzét felélte, és újrakezdődött a harc a túlélésért. A szűkölködés keserű évei következtek. Csak 1955-ben vált könnyebbé az élet, amikor Evans-Wentz neki ajándékozta hatalmas birtokát a "Kasar Devi Ashramot" Almorában. Ezen a gyönyörű helyen – ahonnan a Himalája hófödte hegyláncaira nyílt kilátás – írta Govinda a legjelentősebb munkáit.



Ez volt életének legboldogabb és legtermékenyebb időszaka. Az 1960-as években számos nyugati látogató kereste fel Govinda lámát a Kasar Devi Ashramban, akik – saját bevallásuk szerint – értékes új impulzusokat kaptak tőle. Lama Surya Das, aki ma az amerikai Dzogchen központ vezetője ezt írta róla: „Lama Govinda volt az első láma a Nyugatról, és a tibetiek egész életében teljes mértékben elismerték és tisztelték. ... Kétlem, hogy volna akár egyetlen jelentős amerikai, aki ne olvasta volna és akit ne inspirált volna Lama Govinda; az élete, az írásai, a személyes tanítása és a művészete; a szerénysége és a belőle áradó nyugalom; és nem utolsó sorban a méltósága és a tiszteletteljes természete."
Govinda nem csupán méltányolta az emberiség vallásos sokszínűségét, de ugyanezt a sokféleséget a buddhista hagyományban is nagyrabecsülte. Számára a buddhizmus olyan volt, mint egy hatalmas fa, amely csak a maga teljességében maradhat életben, a gyökereivel, törzsével, ágaival, leveleivel és magjaival együtt. Az "Élő buddhizmus Nyugaton" című, halála után megjelent könyvében ezt írja: „Fel kell ismernünk, hogy ez a fa egyetlen magból fakadt, és a saját belső törvényszerűségének megfelelően növekedett, és fog növekedni ezután is. Őrültség volna, ha a fejlődésének egy bizonyos fokán rögzíteni akarnánk."
Esszéi, előadásai és tanításai megnyitották az utat a tantrikus buddhizmus látomásaihoz, annak számtalan Buddhájának és bódhiszattvájának, a felébredett tudat különböző aspektusai megtestesüléseinek panteonjával. Govinda mindig rámutatott a kreatív meditáció fontosságára, amely mentes a megszokások rutinjától, a merevségtől és rögzítettségtől. Amikor a szádhanáinkat gyakoroljuk, a tökéletes buddhaság egy aspektusát tapasztaljuk meg egyedi módon; lassan, de biztosan haladva a tökéletes bölcsesség, szeretet és együttérzés felé. És talán egy napon mi magunk is teljesen meg fogjuk tudni testesíteni majd ezeket a minőségeket.
Sokan kérdezték tőlem, miért kértem fel Őszentségét, hogy legyen a közösségünk szellemi védnöke. A válasz az, hogy fokozatosan tudatára ébredtem Govinda lámával való kapcsolatának. Amikor a mai szertartás lefolyásáról beszélgettünk, fontosnak tartotta Govinda láma megfelelő megbecsülését.
85 évvel ezelőtt, amikor Govinda – vajrayana szanghaként – megalapította az Arya Maitreya Mandalát, fontos tanításokat kapott tibeti mesterektől, és kapcsolódott ehhez a hagyományhoz, amely táplálta őt. Európai hátterének és élethosszig tartó keleti képzésének köszönhetően a két világot összekötő híddá válhatott.
Ahogy Govinda, én magam is kapcsolatot tartottam más jelentős buddhista tanítókkal Govinda láma halától kezdve – még ha a tanítványaim többsége ezt nem is vette észre –, mert ha tovább kívánjuk adni a hagyományt, magunkat is táplálnunk kell. Hogy miért tartott ilyen sokáig – 33 évig – e lépés megtétele?
Egy spirituális kapcsolat nem csupán tényeken alapul, hanem mindenek felett karmikus okokon. Érezni kell, hogy valami összeillik-e vagy sem. Amikor Govinda láma átadta gyönyörű 16 hektáros almorai birtokát a Drikung vonalnak, ez a karmikus kapcsolat megerősíttetett.
Őszentsége eredetileg Almorába kívánta helyezni a Drikung vonal fő székhelyét, de ez a terv a vízhiány és a kedvezőtlen megközelíthetőség miatt meghiúsult. Végül azonban a templom mellett – amelynek a finanszírozásában Lama Govinda is részt vállalt az előadókörútjai révén – egy elvonulási épület létesült, amely számos hároméves elvonulásnak adott helyet. Sok fiatal Drikung gyakorló szívesen emlékszik vissza a Lama Champa – akinek a neve Maitreyát jelent – vezetése alatt ott töltött időkre.
Azután megtudtam, hogy Govinda hagyatékának azt a részét, amely Almorában maradt, amikor az Egyesült Államokba költözött, féltve őrzik egy nagy zárt szekrényben a Songtsen Könyvtárban. Ez jól mutatja, hogy Őszentsége mennyire értékeli Govinda lámát és a munkásságát. Így aztán elutaztam Dehra Dunba, ahol Govinda öt évet töltött fogolyként, nehéz körülmények között.
Amikor legutóbb Dehra Dunban jártam, szintén jelen volt egy fiatal tulku, annak a Taklung Kagyü vonalnak a feje, amely már-már a kihalás szélén állt. Látni lehetett, hogy Őszentsége a védőszárnyai alá vette őt, hogy megkaphassa mindazokat a tanításokat, amelyekre szüksége volt ahhoz, hogy elevenen tudja tartani a hagyományvonalát. Valami hasonló történt 18 évvel ezelőtt, amikor a fiatal Karmapa, Urgyen Trinley elmenekült Tibetből 14 évesen; őt Őszentsége a Dalai Láma vette a védőszárnyai alá, biztosította jó minőségű képzését, tanításokat adott neki, és gondoskodott kiváló tanítókról a számára. A régi Indiában – de Tibetben is, és talán mindenütt – évszázadokon át megszokott volt, hogy a Tan áramából felvették mindazt, ami a különböző tanítók révén hozzáférhető volt, hogy aztán a saját hagyományvonalukba beépíthessék. Minden hagyományvonal egyaránt értékes, és mind megfelelő megközelítést nyújt egy sajátos személyiségtípus számára. Így van ez azzal is, amit Govinda láma hozott létre, ez is egy sajátos utat kínál a Dharmához.
Meglepő hasonlóságokat fedezek fel a két mester között: érdeklődésük és nyitottságuk a tudományos kutatások iránt, a szellemi hagyományok párbeszéde, amelyet Őszentsége a Shravasti Projektjében szándékozik megvalósítani, a természetszeretetük és ökológiai érdeklődésük; abbéli erőfeszítésük, hogy egy ősi hagyományt a modern világ számára lényegének megőrzése mellett közvetítsenek. Govinda lámához hasonlóan Őszentségében is a látnok meditációs mestert látom, olyan személyt, aki hatalmas odaadással és aprólékos gondossággal végez történeti tanulmányokat és kutatásokat az elveszett ősi szövegek felkutatására. És végül, de nem utolsó sorban megvan benne a bátorság, hogy a tanítások megvalósításában új termőtalajt törjön fel.
A kör ma bezárul. Rajtunk áll, hogy folytassuk a munkát és gondozzuk a magokat, amelyeket a Maitreya Mandala alapítója elvetett. Bárcsak tovább bontakoznának Őszentsége védnöksége alatt, amiért rendkívül hálásak vagyunk! Bárcsak Őszentsége megvilágosodott tevékenysége világkorszakokon át virágozna minden érző lény javára!

 (Az előadás a Láma Anagarika Govinda születésének 120. évfordulója alkalmából rendezett A fehér felhők útján című ünnepségen hangzott el a zalaszántói Béke  Sztúpánál, 2018 szeptember 29-én) 



[1] Ayang Rinpocse Láma Govindáról írt nekrológjából
[2] Alan Watts 1973-ban halt meg.
[3] 1936

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Láma Anagarika Govinda: Miért vagyok buddhista?

Láma Anagarika Govinda: Függőség és szabadság

Lama Anagarika Govinda: A szó elégtelensége