Láma Anagarika Govinda: A megvilágosodás tana
Minden vallás feltételez az emberben isteni
vagy örök hajtásokat, melyeknek felkeltése vagy megvalósítása célja a kérdéses
vallás törekvéseinek. Amennyiben nem hiszünk egy minden emberben létező
értékben, amely az emberben benne lakozik, vagy amelyet megvalósíthat, úgy
hiányzik minden szellemi, illetve vallási törekvés alapja és kiindulópontja.
Megváltásnak vagy szabadulásnak csak akkor van
értelme, ha létezik valami, ami megváltandó vagy megszabadítandó és ez a „valami”
nem lehet más mint egy önmagát állandósító tudat eleven ereje (vagy jobban mondva:
az eleven életáram). Ama puszta tény, hogy a buddhizmus hisz a karmától függő
olyan életáram állandóságában, mely változatlanul fennmarad az újraszületések
során, azt bizonyítja, hogy hisz egy elpusztíthatatlan erőben vagy kvalításban,
ami számtalan léten és halálon át fennmarad.
Az ebből adódó kérdés nem az, hogy egy be nem
fejeződő és örökké ismételendő körforgás szűk pályájáról hogyan emelhető ki,
hogyan juttatható el a megvilágosodás-tudat mindent átfogó szabadságába és
szélességébe. A személyiségünk megszokottsága, megcsontosodása, „ego-szklerózisa”
következtében - mely az egyéni fejlődés egy bizonyos fokán következik be - az
ember abba veszélybe kerül, hogy önmaga dobja el univerzális örökségét és kész megelégedni
valami csekélyebbel, annak ellenére, hogy legmagasabbrendű is rendelkezésére
állna. E legmagasabbrendű az, mely után a Buddha is törekedett. Hogy ebben
hitt, azaz nem csupán hitt, de azt el is
érte, meg is valósította, ez a bizonyítéka megvilágosodása tényének.
Az említett tényen nyugszik a buddhizmus
épülete. Ez képezi az egyes ember célját és a tan kiindulópontját. Joggal
nevezzük tehát ezt a tant buddhizmusnak:
a Megvilágosodás tanának. Tehát e tan lényege a megvilágosodás ideálja. Tehát
nem a szenvedés ideálját állítja előtérbe, amint azt a buddhizmus oly sok Nyugati
kritikusa állítja. A szenvedés és a szenvedés legyőzésének ideálja, a lemondás,
az erkölcsösség és a tudás illetve felismerés ösvényén, India minden vallási
rendszerének közös vonása.
Az ember univerzalitásának és megvilágosodási
képességének felismerése, bizonyítása, mégpedig anélkül, hogy ebben istenek, papok dogmák vagy áldozati
szertartások segítenék: ez az amit a Buddha a világnak adott.
Az Upanisadok „neti neti”-je (nem ez nem ez) ami
bizonyára az első kísérlet volt a dogmatikus állítások és a fogalmi
meghatározások korlátoltságának legyőzésére, a Buddha által valósíttatott meg a
gyakorlatban. A Buddha mellőzte az Atman és a Brahman feletti spekulációkba
való belemerülést. De másrészről óvakodott attól, hogy tagadja az ember és az
univerzum metafizikai alapját. Soha nem vesztette el hitét az emberben való
örök lényegben. Csak azt az örökkévalóság-tant utasította vissza, amely egy
magába-zárt és elkülönült Én-ség örök megmaradását tanította. Hasonlóképpen nem
tette magáévá egy lény végleges megsemmisülésének tanát. Eternalizmus és nihilizmus
csak szélsőséges oldalai ugyanannak a személyiség-illúziónak.
Miközben a Buddha úgy ismerte fel az
individualitást, mint folyó, változó, eleven erőt (és nem úgy mint egy
változhatatlan egységet, vagy szubsztanciát), a vallást a naiv animizmus fokozatáról
egy dinamikus világszemlélet nívójára emelte. Ezzel az individualitás ideáját
megszabadította az elkülönültség halotti merevségétől, és az univerzalitás
eszméjét a mindenségben való feloldódás épp annyira negatív felfogásától. Az
egyéniség azaz individualitás és univerzalitás a buddhizmusban nem egymást
kölcsönösen kizáró nagyságok, ha nem a valóság egymást kiegészítő oldalai,
melyek a megvilágosodás élményében válnak eggyé.
Láma
Anagarika Govinda, Meditációs gondolatok 15.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése