Láma Anagarika Govinda: Tudomány és vallás
Mivel a tudományos „tények” értelme és
jelentősége mindenkor szervesen összefügg a kutató szellemi beállítottágával
és azzal a korral, melyben él, az egyes megállapításai gyakran szögesen
ellentmondanak egymásnak, ezért joggal szemlélhetnénk a természettudományt pszichológiai
szemszögből.
Nem vitatható, hogy mind a vallás, mind a
tudomány az igazságot keresi. Teszik mindez anélkül, hogy egymást gátolnák, vagy egymásnak
ellentmondjanak, viszont egymás mellett léteznek.
Ebből azonban ne akarjuk azt a következtetést
levonni, hogy tudomány és a vallás összevonhatóak, ugyanis különbözőségük nem
annyira a tartalomra (a vizsgálódás tárgyaira), vagy a célra terjed ki, hanem inkább a módszerre. A tudomány kutató-módszere belülről kifelé irányul, míg a vallásé ezzel ellentétesen kívülről befelé: és mindkettő
csak akkor képes tökéleteset alkotni, ha saját törvényeit követi. A tudomány
lényege az érzékileg tapasztalható dedukciója, míg a vallás és a művészet
lényege a lelkileg átélhetőre vonatkozó intuíció. Ahogyan a
művészetnek nincs szüksége arra, hogy alkotásait természettudományos
megfigyelésekkel igazolja (bárha azonosságok ezen a téren fennállhatnak), a vallásnak éppoly
kevéssé van erre szüksége .
A tudomány, mivel külső tényektől függ, mindig
tökéletlen, töredékes építmény marad, míg a vallás, miként minden valóságos
művészet az intuitív és az átélés egységére törekvő karaktere következtében mindig
egészet, mindig valami magában-nyugvót ábrázol.
A tudomány: az ember törekvése túljutni a természeten.
A vallás: az ember törekvése túljutni
önmagán.
Az a szellemi magatartás, amelyből a tudomány ered, a reflexió. Ezzel szemben a vallás belső előfeltétele az odaadás. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy a vallás a reflexiót, a tudomány pedig az odaadást kizárná. Viszont a reflexió nem elég ahhoz hogy vallást hozzon létre, és éppen így az odaadás sem elégséges a tudomány megalkotásához; megfordítva viszont mindez lehetséges.
Azt, hogy az egoizmus megítélésében minden vallás megegyezik, korántsem természetfeletti kinyilatkoztatáson vagy mély gondolati munkán alapszik (melyek egybevágó
eredménye kezeskedik a vallások igazsága mellett, illetve bizonyítja azt),
hanem magának a vallásnak lényegén: ugyanis az odaadás az önzés ellentéte.
Ezzel definiáltuk is a vallásos embert. Nem az
a vallásos, aki bizonyos dogmákban hisz, aki bizonyos tanok igazságáról meg van
győződve vagy bizonyos erkölcsi előírásokat követ, hanem az, aki rendelkezik
ama erővel, képességgel és akarással, amely az odaadást lehetővé teszi.
A vallásnak nem az a feladata, hogy bizonyos
nézeteket, vagy egy úgynevezett erkölcsöt hozzon létre: a vallás sokkal inkább
az ember veleszületett pszichikus tendenciája, amely kiegyenlíti a természetes egoizmus
centripetális tendenciáját. Az állat esetében a centripetális
tendencia, a szent esetében viszont a centrifugális tendencia a domináló hatás. Az
átlagember pedig az átmenetet képviseli.
A vallás tehát nem valamiféle eszköz, hanem
olyan valami, ami értelmét önmagában hordozza, miként az élet: igen, a vallás egy bizonyos szellemi életforma, egy kollektív, sőt éppenséggel kozmikus alapon álló individuális tudat-fokozás. Mert a vallás lényegéhez tartozik, hogy az
individuumot az elkülönültségéből kiemelje és közösségi lénnyé tegye, illetve az, hogy a
további fejlődés során kozmikus lénnyé alakítsa.
A vallás mint olyan, nem áll kapcsolatban sem
„jóval” sem „rosszal”. Az erkölcs a vallásnak csak mellék-produktuma, de sohasem célja . Megfigyelhetjük hogy erkölcsös emberek sokszor teljesen
vallástalanok, míg „erkölcstelen” emberek sokszor csodálatra méltó módon
vallásosak. A vallás azonosítása az erkölccsel az emberiség legvégzetesebb
tévedése volt. Ez olyannyira degradálta a vallást, hogy végül a legjobbak sem
bíztak többé benne. A Nyugat ellenséges magatartása jó részben erre a tévedésre
vezethető vissza, amely tovább erősödött a moralitásnak a szexualitásra való
össze cserélése folytán.
Látszódjanak mégoly naivnak is számunkra e népek szokásai és nézetei, ebben a szellemi magatartásban egy mélyebb igazság
rejtőzködik, amely az élet semmilyen eseményét sem engedi elmúlni anélkül,
hogy ne szólítaná oda a föld és az ég, a víz és a felhők, a fák és a hegyek szellemét. (...)
Valóban különös, hogy az, amit a költők, gondolkodók és művészek, vagyis a nyugati kultúra tulajdonképpeni hordozói a legmélyebb alkotásaikban kifejezésre juttattak, azt sokan primitív babonaként kezelik akkor, ha a természet-közelségű népek rituális tetté formálják és a vallásos meggyőződés eleven kifejezésének rangjára emelik.
Csak olyan vallásnak van értéke és létjogosultsága, amely képes értelmet adni a létnek és a minket körülvevő világnak. Az az erkölcsösség azonban, amelyik ilyen értelemben születik, különbözni
fog a tételekből és dogmákból levezetett „kötelező erkölcstől”, vagy msá szóval a „kell” erkölcsétől, mivel belső szükségszerűség és magától értetődő dolog lesz.
Ez az erkölcsösség azután nem valami megkövetelt, ha nem ténylegesen óhajtott erkölcsösség lesz. Valami, ami nélkül a belső és a külső harmónia elképzelhetetlen. Ilyenformán minél
magasabbrendű a vallás, azaz minél tisztább az odaadás, annál magasabbrendű az
erkölcsösség is.
Láma Anagarika Govinda, Meditációs gondolatok, 5
Megjegyzések
Megjegyzés küldése