Láma Anagarika Govinda: Analízis és szintézis
Igazság és a tények más-más dolgot jelentenek.
Egy tény igen nagymértékben különbözik az igazságtól, a valóságtól. A valóság
végtelen vonatkoztatottság, az igazság ennek szintetikus felismerése, míg a
tények: összefüggésekből kiragadott pillanatok, aspektusok, alkotóelemek.
Hogy az emberi test sejtekből áll, ez tény.
Mégis lehetetlenség volna a sejtek alapján képet nyerni az emberről, illetve rajtuk keresztül felismerni az ember természetének lényegét. A mikroszkóp ezerszer tökéletesebb
az emberi szemnél: sokkal pontosabb és objektívabb képet ad. Mégis ama illuzórikus
kép, melyet szemünk alkot az emberi testről, többet fog fel az emberi test
valódi természetéről és lényegéről, mint a mikroszkop által elénk tárt tények és részletek.
Az egész több mint részeinek összege.
A rész az egésztől nyeri el jelentőségét és nem fordítva.
Válaszd el az individumot a világtól, a
kozmosztól és látnod kell, hogy értelmetlen illúzióvá foszlik, semmivé,
nem-valóságossá anatman-ná válik. Ha azonban az egésszel összefüggésben
szemléled, úgy az individuum a kozmikus valóság exponense, az Upanisadok
atmanja, Megvilágosodott, Buddha lesz.
Az a primitív mechanisztikus
materializmus, mely az emberi lényt egy kocsi élettelen részeivel hasonlítja
össze, minden bizonnyal nem találkozna a Buddha beleegyezésével. Az ilyen összehasonlítás a lényegest hagyja ki: az egyes részek (és az emberi test
esetében önkényes-fogalmi alapon különválasztott részeknek) szerves
illeszkedését és kölcsönhatását, más szóval a szellem teremtő, élő erejét. A modern materialistáknak objektívebb
belátása van az ember szellemi és testi organizmusának lényegébe.
Az az analízis, amely a szervesen összetartozók
önkényes szétbontásán alapszik, és a lényegeset, nevezetesen az Élő egységesítő, teremtő principiumát figyelmen kívül hagyja, tudatos meghamisítása
valóságnak. Olyasmi, amelyből egészséges felismerés soha nem születhet.
Még ha sikerül is ilyen alapon magát az
élet-akaratot gyengíteni, vagy saját testiségétől elidegeníteni, ennek semmi
szellemi értéke nincs. Ez nem a probléma (konkrétabban a lét-probléma) megoldása, hanem csak
menekülés előle. Egy olyan meditáció, amely a test megvetéséhez vezet, semmi
esetre sem jobb, mint az a szemlélet, mely ezzel ellentétben a test túlértékeléséhez vezet. Egy építészeti alkotás, vagy bármely más műalkotás
vizsgálatánál kijelenteni azt, hogy az nem egyéb mint kő, habarcs, fa és hasonlók
halmaza, a tények olyan meghamisítása volna, melynek során elsikkadna a legfontosabb: az anyag értelmes alakítása és a teremtő szellem, mint
ennek a formálásnak a szerzője.
Ha viszont az alapvető törvényt elfogadjuk, hogy a
szellem az, mely magának testet épít, akkor semmi hely nem marad az emberi
test materialisztikus-önkényes szétbontására. Lándzsát kell tehát törnünk a
szellemi dinamika olyan össz-szemlélete mellett, amelyben a látható a láthatatlan
szimbóluma és végső kifejeződése.
Minden analízist a szintézisnek kell
megelőznie, azaz fel kell tárni minden egyedi jelenség nagy univerzális hátterét, meg kell érteni minden más
jelenséggel való összefüggését. Ez valóban biztosíték az elkülönített én-ség olyan nagy agyréme ellen, mint az emberi test és szellem
mindenféle széttagolása, funkciókra és alkatrészekre boncolása.
Ezért a tibeti buddhizmus minden nagy
tantrikus meditációja elébe vág az univerzális célnak, a nagy misztikus
szintézisnek, azaz az ideális Buddhaságnak; és csak miután a meditálót a céllal
azonosították, csak akkor bízzák rá a meditatív élmények és módszerek
sokrétűségére.
Egészen hasonlóan az íjászhoz, aki miközben a célt szemébe fogja, hogy biztosan eltalálja, eggyé válik vele. Így kell a meditálónak először a célját megjeleníteni és magát azzal teljesen egynek érezni.
Ez adja meg belső törekvésének az irányt és a lendületet, úgy, hogy
bármilyen utat és módszeret választ is – felépítőt vagy
megkülönböztetőt, érzésszerűt vagy értelemszerűt, teremtőt vagy
analitikust – ő maga a cél felé halad és nem vész el a boncolgatása
pusztaságában, nem ragad hozzá elképzeléseinek teremtményeihez. Az utóbbi veszélyt a beolvasztás, az integrálás
vagy minden szellemileg felépített forma és elképzelés feloldása révén kerüli
el.
Ama képesség demonstráló ereje, mellyel világot lehet teremteni és újra feloldani, jobban megmutatja minden jelenség igazi
természetét. És jobban megmutatja minden tagadás és vágyakozás értelmetlenségét, mint az értelem
mindenfajta mechanisztikus analízise.
Az analízis ugyanis, mely az összetevőket
boncolja, soha nem juthat el a teljesség ideáljáig vagy az építés igazi
természetéig. Az építést ugyanis mindenkor meg kell előznie az ideának, az
építőmester ideájának. Nem az egyes kövek formája dönti el az építményt, mint
egészet. Az épület soha nem érthető meg a kövek természetéből és ezért az
analízis értelmet csupán a szintézissel összefüggésben nyerhet. Ebben az
esetben az analízis önkényes szétválasztás helyett értelmes megkülönböztetéssé válik. Holt fogalmak helyett eleven összefüggéseket állítva elő. Ha az analízis bázisa a "sem-azonos-sem-különböző" akkor fennáll a lehetősége annak,
hogy az a valóság birodalmában marad.
Láma Anagarika Govinda: Meditációs gondolatok, 8
Megjegyzések
Megjegyzés küldése