Láma Anagarika Govinda: Halhatatlanság
Egy halhatatlan lélekben való puszta hit,
vagy az a meggyőződés, hogy bennünk valami túléli a halált, még nem tesz minket
halhatatlanokká. Tudnunk kell tehát, hogy mi az, ami túléli a halált és értenünk kell
ahhoz, hogy ezzel a valamivel magunkat azonosítsuk. Valóban megadatott az
embernek, hogy egy mulandó testben
halhatatlan legyen. De a legtöbben a halhatatlanság helyett a halált
választják, mivel magukat a mulandóval azonosítják és makacsul kapaszkodnak a
testbe, vagy jelenlegi személyiségük mindenkori elemeibe, melyet hibásan
a „lelküknek”, illetve a nekik lényeges életformának vélnek.
Más szavakkal: a halhatatlanság bennünk van,
de olyanok vagyunk, mint a koldus, aki
nem tudja hogy a házában kincs van elrejtve és ezért a kincsnek hasznát nem
veheti. Amíg nem tudjuk hogy miben áll a halhatatlanság, ez számunkra éppen
olyan haszontalan, mint az elrejtett kincs, amiről semmit sem tudunk.
Ha egy ember meghal és újraszületik, anélkül,
hogy felismerné az előző életével való identitást, úgy valóban meghal és
ezentúl is meg fog halni, minden halhatatlansága közepette. Mindaddig, míg nem vagyunk képesek az egyik
életről a másikra az összeköttetést helyreállítani, addig a halhatatlanság részünkre puszta fogalom marad, bizonyossággá nem válik.
De miért is törekedjünk arra, hogy egyik
életről a másikra a kapcsolatot helyreállítsuk ahelyett, hogy mindegyik
önmagára hagyatkozzék? Sőt ilyen alapon azt is kérdezhetnénk: miért törekednénk arra, hogy egyik
nap után a másikkal is kapcsolatot teremtsünk, miért nem kezdünk reggelenként mindent
előről? A válasz egyszerű: ha így tennénk, akkor az állati lét nívójára süllyednénk
le, csupán testünk követelményeinek tennénk eleget, a múltra való tekintet vagy a jövőről való gondoskodás nélkül. Életünk és halálunk kizárólag
külső körülményektől függne. Talán boldogabbak lennénk – legalábbis mindaddig
míg testünk kívánalmait ki tudnánk elégíteni – de mindent fel kellene adnunk ami
értékes: emberi természetünket, eredményeinket, kultúránkat, szellemi
törekvéseinket, röviden mindenfajta értelmes cselekvést, szóval mindazt, ami
önmagunk fölé emelt minket.
A sorozatos életeink közötti kapcsolat
helyreállítása, illetve belső összefüggések felismerése tehet minket képessé
arra, hogy tökéletesedésünk művét tudatosan irányítsuk és befejezzük. Mindez nem jelenti szükségképpen azt, hogy még
kellene kísérelnünk felkelteni magunkban előző életeink emlékeit. Inkább arról
van szó, hogy szellemi gyakorlat segítségével uj képesség birtokában jussunk,
amely elkövetkező létünk irányát, sőt újraszületésünk jellegét meghatározza és aztán tudatosan lépjünk át a halál küszöbén. Erre tanít a tibeti halottaskönyv, a Bardo
tödol, melynek tanításait még ma is sokan megvalósítják azok közül, akik
misztériumaiba beavatást nyertek.
Láma Anagarika Govinda, Meditációs gondolatok, 17
Megjegyzések
Megjegyzés küldése