Láma Anagarika Govinda: Eggyéválás
Férfi és nő eggyé válása következtében új lény
születhetik a világra, de mennyivel többet érhetnénk el, ha a teremtő egyesülés
ugyanezen törvényét tudatos létünk minden más síkján megvalósítanánk. Az emocionális síkon egyesülnünk kellene embertársainkkal, a szenvedéseikben és
örömeikben való szerető részvétel útján. A mentális síkon egyesülnünk kellene
kontemplációnk tárgyaival, a szellemi síkon egyesülnünk kellene a végtelennel.
De az emberek még azt sem tanulták meg, hogyan kell a fizikai síkon tökéletesen eggyé válniuk, mivel nem képesek önnön lényük tökéletes feladására, és egy jottányit sem készek feladni én-ségünkből.
Az ilyen emberek hogyan is várhatnák el, hogy sokkal nehezebb egyesülésük a
tudat és a lét magasabb síkjain a magasabb ideálokkal sikerülni fog? Alap nélkül
nem építhető maradandó épület.
A természet maga adta a kezünkbe a halhatatlanság
kulcsát, amikor megmutatta hogy az élet továbbadása az odaadás aktusán nyugszik.
Ha az ember ezt az aktust lealacsonyítja, megszentségteleníti, amennyiben
a testi funkciót elkülöníti lelki és szellemi hátterétől, akkor az a saját
vétke, legsajátabb bűnbe-esése lesz.
Egy eszközzel való visszaélés nem az eszköz,
hanem alkalmazója értékét teszik kérdésessé. A rossz kézműves selejt munkájáért egyszerűen
a munkaeszközt, vagy munkája anyagát okolja. Az olyan emberek, akik
belemerülnek a test, az élet és a „világ” gyalázásába, rágalmazásába, nem
mások, mint rossz kézművesek, akik nem értenek sem szellemi sem
testi „eszközeik” kezeléséhez. Elvakult gőgjükben a lét bíráinak szerepében
tetszelegnek – mintha ők maguk azon kívül állnának! Pedig ha ez az univerzum
értelmetlen, úgy értelmetlen kell legyen az az ítélet is, amelyet eme univerzum
által termelt tudat mondott ki.
Láma Anagarika Govinda: Meditációs gondolatok, 27
Megjegyzések
Megjegyzés küldése